Prisrekord och vindrekord i Norden // veckans kommentar om elmarknaden v. 45 2020

Smittspridningen av covid-19 har ökat den senaste veckan, något som har lett att pessimistiska vindar dragit fram på de flesta marknaderna. Flertalet råvaror och aktiebörser har sett en nedgång den senaste veckan, något som präglar kraftpriserna i Europa och Norden.

Vattenmagasinen är så att säga fulla. Dessutom har vi fått rejäla mängder nederbörd de senaste dagarna och det gör att de magasin som inte svämmar över, snart kommer att vara fulla. Som grädde på moset har vi slagit nytt nordiskt rekord i vindkraftsproduktion. På måndagen täcktes hela 35 % av förbrukningen i Norden av vindkraft. Det sattes både norska och svenska rekord i vindkraft.

Negativa priser

Vi ser samma väder i Europa. Tyskland som har "för mycket" vindkraft installerat, exporterade därför negativa priser till både Frankrike, Österrike, Benelux, Baltikum och Norden under måndagens första timmar. Normalt brukar Norden inte påverkas så mycket av sådana extrempriser, men med vår stora vindkraftsproduktion mäktade inte kraftproducenterna med att reducera produktionen tillräckligt, vilket innebar att de låga extrempriserna även importerades till Norden. De flesta prisområdena i Norden fick negativa priser, och även systempriset hamnade för första gången i historien under noll.

Veckans siffror:

Hydrologisk balans: + 18,7 TWh (+ 3,8 TWh)

Systempris: 10,88 €/MWh (- 6,53 €/MWh)

Terminspris YR-21: 18,65 €/MWh (- 1,50 €/MWh)

Andreas Myhre

Presskontakt Direktør kraftforvaltning + 47 91 38 76 05