Krafttpriset krossar alla rekord

Krafttpriset krossar alla rekord

Systempriset för april blev 133,8 EUR/MWh. Det krossar det förra rekordet på 53 EUR/MWh satt i april 2011 med god marginal. Orsaken till den höga prisnivån är energikrisen i Europa som är kopplad till konflikten med Ryssland.

Priset i södra Norge blev 180 EUR/MWh. Detta är skyhögt över alla tidigare prisnivåer. Priset i södra Norge är och har alltid varit påverkat av priset i Europa. De flesta dagarna i april var spotpriset i till exempel Storbritannien och Tyskland högre än elpriset i södra Norge, med undantag för påsklovet. Kraften flödar dit priset är högst, vilket betyder att vi sammantaget exporterar kraft till Europa från Norge. I mellersta Norge landade elpriset i april på 46,9 EUR/MWh, något som nästan tangerar rekordet från 2011.

Gaspriserna i relation till Ryssland

När det gäller elpriset handlar det i praktiken nu enbart om kriget i Ukraina och hur gaspriset blir i relation till Ryssland. VI förväntar oss att energileveranserna från Ryssland kommer att avbrytas och återupptas under en lång period framöver. Detta förväntar sig även marknaden. Överraskningen hittills är att gasleveranserna i stort sett har fortsatt som normalt trots kriget. Inte heller kol eller olja har stoppats.

Om gasförsörjningen från Ryssland avbryts kommer elpriset i södra Norge (och i Europa) öka till någonstans mellan 3 och 5 kr/kWh. Om det motsatta inträffar, det vill säga att gasen fortsätter att flöda som den har gjort hittills, tror vi att priserna framöver blir något lägre än de blev i april. I nuläget tror marknaden på ca 1,5 kr/kWh för de kommande 12 månaderna.

Om Entelios

Entelios erbjuder ren energi, spetskompetens och teknologi som gör det möjligt för industribolag samt små och stora företag i näringslivet och offentliga verksamhet att bli ledande på området klimatvänliga energilösningar.

Kärnverksamheten är styrning av och handel med förnybar energi på den nordiska och europeiska elmarknaden å kundernas vägnar.

• Entelios har 150 anställda fördelade på nio platser (Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Göteborg, Vantaa, Berlin, München och Zürich)
  • Norden har Entelios ansvar för en kundportfölj på över 20 TWh (årsförbrukning för ca 1,3 miljoner hushåll).
  • Entelios är ett helägt dotterbolag till Agder Energi AS