LOS AS köper svenskt elbolag

Elleverantören LOS AS har köpt det svenska elbolaget Telge Kraft. För LOS Energy (LOS AS företagsenhet) är uppköpet en strategisk upptrappning på den nordiska marknaden.

Säljare är Telge AB, ett kommunalt bolag som även driver Telge Energi (elleverantör på den svenska privatmarknaden) samt har näringsverksamhet inom fastigheter, infrastruktur, hamnverksamhet, fjärrvärme och nätdrift. Bakgrunden till försäljningen är ett önskemål om att frigöra medel till gagn för andra kommunala uppgifter.

Bland de största
Telge Kraft är ett av Sveriges största slutanvändarbolag på företagsmarknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje kommun strax söder om Stockholm. Bolaget består av 40 medarbetare, huvudsakligen fördelat på försäljning, elförvaltning och administration. Verksamheten ska drivas vidare som idag, men kommer till följd av uppköpet byta namn från Telge Kraft till LOS Energy AB så snart namnändringen har godkänts av det svenska företagsregistret.

Ger nordisk kraft
– Uppköpet av Telge Kraft är helt rätt för LOS Energy för att stärka vår position som en ledande nordisk energipartner, säger Anders Gaudestad, vd på LOS AS. Båda bolagen fokuserar på nordiska företagskunder med en viss volym. Telge Kraft har primärt en svensk portfölj med många kända svenska företag, men även attraktiva nordiska kunder. Dessutom hanterar Telge Kraft en portfölj på ca 1,7 TWh vindkraftproduktion.

– Vi stärker vår närvaro i Sverige, som är den starkaste marknaden utanför Norge, med över 10 TWh, säger Anders Gaudestad, som efter uppköpet kontrollerar mer än 20 TWh i Norden.

Utveckling och tillväxt
– LOS är en passande och långsiktig ägare av Telge Kraft som kan ge rätt förutsättningar för utveckling och tillväxt. Med LOS i ryggen får vi en förstärkt produktportfölj, säger Frans Lundquist, vd på Telge Kraft. Båda företagen har olika starka sidor. Två områden där LOS är starkare i dag är energieffektivisering och laststyrning.

– Det är mycket intressanta områden som våra kunder kommer att efterfråga, säger Frans Lundquist, som även framhåller upplevelsen av god kemi och kultur i bolagen. Det är lätt att glömma att detta även handlar om människor, arbetsplatser och känslor. Vi upplever att bolagen passar varandra och det kommer att underlätta integrationsarbetet, fortsätter Frans Lundquist.

Elförvaltning som gemensam kärna
Strukturellt och portföljmässigt är bolagen relativt lika, men medan Telge Kraft har miljöprodukter, rådgivning och hantering av vindkraftproduktion har LOS Energy större fokus på energitjänster och energistyrning. Båda har elförvaltning som kärnverksamhet. Målet är nu att utnyttja stordriftsfördelar, merförsäljning av produkter på tvärs och utveckla en sömlös nordisk leverantörsmodell som ökar båda bolagens konkurrenskraft på marknaden. Mätningar utförda under de senaste åren visar också att båda bolagen får mycket goda resultat på kundnöjdhet och lojalitet på sina respektive marknader.

I korthet om LOS AS

• LOS AS äger och driver de två varumärkena LOS Energy och LOS som är verksamma på företags- respektive privatmarknaden i Norden och Norge.
  • Med en årlig försäljning på ca 8 TWh (årsförbrukning för ca 500 000 hushåll) är LOS Energy den största energileverantören på den norska företagsmarknaden.
  • Sedan 2007 har LOS AS haft en portfölj i tillväxt. Kärnverksamheten går ut på att sänka energikostnaderna för våra kunder genom att sälja, förvalta och identifiera energilösningar anpassade efter kundens behov.
  • LOS AS är ett helägt dotterbolag till Agder Energi AS med huvudkontor i Kristiansand och regionskontorer i Lysaker utanför Oslo, i Arendal och Göteborg.

I korthet om Telge Kraft

• Telge Kraft säljer el och portföljförvaltningstjänster till bolag med en viss energivolym i Sverige, Danmark, Finland och Norge.
  • Företaget har 40 medarbetare och balansansvar för närmare 13 TWh.
  • Telge Krafts dotterbolag Telge Krafthandel har koncession från Finansinspektionen att bedriva rådgivning och handel med finansiella instrument på elmarknaden.
  • Bolaget har utvecklat ledande lösningar inom miljö och klimat med bland annat ursprungsgarantier och miljöprodukter som exempelvis utsläppskompensation.