Snösmältningen är försenad

Köldknäppen i slutet av april har försenat årets snösmältning på högfjället. Därmed stiger elpriset.

Vecka 17 brukar snösmältningen normalt ha kommit igång för fullt, men i år är den försenad till följd av köldknäppen i slutet av april. Lägre tillflöde av vatten i älvar och magasin har bidragit till att spotpriset på el i Norden har ökat ca 2 öre/kWh bara den sista veckan.

Partipriset i Stockholm för april landade på 20,3 öre/ kWh, strax över det pris vi hade i mars. Även de två nordligaste prisområdena i Sverige fick samma pris. Endast Malmö upplevde prisnedgång från mars till april, men landade trots det på Sveriges högsta pris med 20,4 öre/ kWh. Trots prisökningen är årets aprilpris hela 41 procent lägre än genomsnittet för april under de senaste tio åren och vi måste gå tillbaka ända till 2002 för att hitta ett lägre pris för april.

Marknaden förväntar sig att priserna ligger relativt stilla framöver, men även en liten sommarrabatt under juli och augusti samt några få öres höjning mot vintern. God tillgång på vattenresurser gör att marknaden förväntar sig fortsatt låga priser året ut jämfört med tidigare år.

Hollande ställer till det!
Det är inte bara snö och temperaturer som påverkar elpriset. Även politiska åtgärder kan leda till turbulens på marknaden. Det upplevde vi nyligen i Frankrike, där president Francois Hollande vill göra det dyrare att använda kol och gas för att producera energi.

Bakgrunden är att Europas storstilade utbyggnad av subventionerad förnybar energi, kombinerat med fallande kolpriser, har lett till att elpriserna i stora delar av norra Europa nu är så låga att mycket av den befintliga kraftproduktionen inte längre är lönsam. EU vill att förnybar energi ska tränga ut kolkraften, men nu har även kärnkraften förlorat konkurrensförmågan och hotas av nedläggning.

– Problemet är att Europa inte kan klara sig utan sin kärnkraftproduktion ännu på ett tag. Elförbrukningen är helt enkelt för hög och utbyggnadstakten för nya energikällor för låg. Utan kärnkraft kan resultatet bli "blackout", säger Myhre.

Hollande vill därför göra elproduktion baserad på kol och gas dyrare, så att elpriset höjs och lönsamheten för kärnkraften ökar. Det ger fortsatt god leveranssäkerhet men även högre elpriser i Frankrike. I ett Europa sammanbundet av överföringskablar där strömmen alltid går i riktning mot hösta pris, ger ett högre franskt pris ett högre tyskt pris som i sin tur ger ett högre skandinaviskt pris.