E.ONs investeringar inom förnybart överskrider 10.000.000.000 euro

E.ONs strategi omfattar tre tydliga fokusområden; energidistribution, kundlösningar & förnybar energi, där investeringarna i den sistnämnda delen nu överskrider 10 miljarder euro på global nivå.

Nyligen avancerade E.ON till nummer två i världen inom havsbaserad vindkraft. Även inom landbaserad vindkraft har E.ON en stark position med världens tolfte största landbaserade vindkraftportfölj. Därtill sker kontinuerligt investeringar i, och utveckling av, bland annat fjärrvärme, solceller och biogas, vilket sammantaget gör E.ON till en världsledande aktör inom förnybar energi.

Den förnybara energin som genereras av E.ONs samlade produktionstillgångar ger ett betydande bidrag till minskade klimatutsläpp. E.ONs förnybara energiproduktion har bidragit till att minska CO2-utsläppen motsvarande Berlins sammanlagda utsläpp under sex år. Samtidigt fortsätter tillväxten av förnybar produktion. E.ON bygger för närvarande Colbeck´s Corner, en 200 megawatt landbaserad vindkraftpark i Texas, samt Rampion, en 400 megawatt havsbaserad park i Engelska kanalen.

- Vi är stolta över vad vi har åstadkommit hittills, men vi kommer fortsätta att investera och arbeta hårt för att göra förnybara energikällor så kostnadseffektiva som möjligt för våra kunder, avslutar Michael Lewis, vd E.ON Renewables.

För mer information, kontakta:

Jakob Holmström, presschef E.ON Sverige

• Energi

• vindkraft
  • fjärrvärme
  • e.on
  • sustainable city

E.ONs pressjour 040-255540

Presskontakt 24-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Ann-Nina Finne

Presskontakt Head of Corporate Communication & Public Affairs +46 70 540 21 56