Episcope ger efterlängtad lösning åt skogsbranschen

Det har länge funnits ett behov av bra uppföljningsmöjligheter för skogsmaskiner med avseende på både drift och produktion. Episcope har nu i samarbete med ledande skogsbolag tagit fram ett system som löser detta problem. Detta gjordes i nära samarbete med Tekniska Samverkansgruppen, TSG, vid Skogforsk i Uppsala där de flesta stora skogsbolagen såsom Sveaskog, Holmen och Stora Enso, men även framstående entreprenörer är medlemmar. Önskemål från användarna samlades och låg som grund till de rapporter som nu finns tillgängliga.

Viktigt var att det inte skulle innebära merarbete för maskinförarna. Driftsinformation samlas därför in automatiskt från skördarna och skotarna och görs tillgänglig via webben där maskinägarna kan logga in och titta på hur maskiner presterat på exempelvis senaste avverkningsobjektet eller senaste månaden. Man kan göra enkla men kraftfulla jämförelser för att se hur en maskin eller förare presterat jämfört med en referensgrupp. Även information om underhålls- och reparationsorsaker visas i tydliga diagram och tabeller där man kan göra sökningar på exempelvis maskintimmar eller tillverkare.

”Reaktionerna har varit mycket positiva” säger episcopes VD Pontus Appel. ”Att kunna få en tydlig visuell överblick av produktionen med möjlighet att även göra detaljstudier är något man har eftersträvat länge i branschen och vi är glada att nu kunna erbjuda detta”, menar han vidare.

Ett flertal organisationer har visat intresse och testuppsättningar är på gång över hela landet. Detta är det första steget i en lång rad av verktyg från företaget som förenklar skogsbruk avsevärt. Under utveckling finns även verktyg för produktionsstöd. Detta inbegriper bland annat planeringsverktyg med kartritning, visning av gps-positionerade stammar på en karta i skotaren och mycket annat.