Episcope gör den skogliga planeringen enkel – med mobilen

Episcope har utvecklat ett verktyg som underlättar skoglig planering avsevärt. Genom att dra nytta av potentialen i dagens smarta telefoner kan man göra avverkningsplanering med ett verktyg man alltid har till hands. Kartor och GPS-position tas från telefonen och planeringen bli omedelbart tillgänglig för de som behöver den. Verktyget fungerar med de flesta moderna mobiler och är oberoende av maskintyp.

Med episcopes lösning görs den skogliga planeringen mycket enkel. Planeraren kan direkt i sin telefon eller surfplatta med GPS göra allt det som krävs av ett planeringsverktyg, och mer därtill. Väl ute i skogen med sin enhet kan man markera objekt såsom avlägg, kolbotten eller räddningskoordinater med mera genom att peka på kartan på skärmen, eller låta positionen blir just där man står. Områden kan ringas in eller spår dras lika enkelt genom att peka på skärmen, eller genom att gå och låta mobilen eller plattan följa positionen via GPS. Noggrannheten ligger på fullgoda 3-5 meter beroende på enhet och yttre förhållanden. Man kan även skriva kommentarer i kartan att visas för exempelvis maskinföraren.

Bilden visar ett exempel på hur det kan se ut i en smartphone under planeringen.

All information laddas i realtid upp till en server och finns genast tillgängligt för redigering på kontoret eller ute i maskinen. Om ingen täckning finns lagras informationen tillfälligt i telefonen och kan skickas upp när täckning åter finns. Man kan innan planeringen lägga in egna ortofoton som bakgrund att navigera efter.

På kontoret kan man ladda upp hela kartan med informationen inmarkerad. Man kan tända och släcka lager samt komplettera med ytterligare information. Om man redan har inarbetade rutiner med egna GPS-system så går det enkelt att göra en export från planeringsverktyget till befintligt system i maskinerna. Även importer av traktdirektiv i shape-format till verktyget är möjligt.

I samma stund som planeringen är klar kan även skördarföraren se kartan i sin enhet, kanske maskindatorn eller en separat surfplatta för enklare navigering. Han ser sin egen position i kartan och de områden och objekt han väljer att titta på. Hela tiden sparas maskinens spår och både drivningsledare och skotare kan följa detta i realtid. Skördarföraren kan i sin tur lägga till egen information, kanske kommentarer till skotarföraren eller till planeraren.

Om PRI-information samlas in från skördaren kan även denna information visas. Planering och administration av trailerflytt blir också enklare. Maskinföraren kan ange att han är redo för hämtning och åkaren ser då direkt detta samt var maskinen står. Ytterligare en aspekt är säkerheten, där man som maskinägare och arbetsgivare kan se var maskiner befinner sig om något skulle inträffa.

Verktyget har tagits fram i nära samarbete med entreprenörer och utbildare inom skoglig planering. Reaktionerna på enkelheten har varit mycket positiva.