Ny responsiv webbplats för Trelleborgs kommun

Under våren 2013 har Trelleborgs kommun lanserat ny webbplats utvecklad av NetRelations. Webbplatsen bygger på EPiServer CMS och för sökfunktionalitet används SiteSeeker.

Den tidigare webbplatsen, som lanserades 1999, uppfyllde inte längre kraven på tillgänglighet och användbarhet. Såväl kommuninvånare, turister, press och medarbetare på Trelleborgs kommun får idag, genom den nya webbplatsen, en riktigt bra användarupplevelse.

Det har varit av största vikt att hitta en bra lösning då det finns ett 60-tal webbredaktörer där inte alla arbetar med webben regelbundet och därmed behöver ett enkelt verktyg.

Den nya webbplatsen är byggd med responsiv design och fungerar lika bra i alla olika skärmstorlekar oavsett om besökaren använder sin mobiltelefon, surfplatta eller en dator. Designen är skapad utifrån Mobile First. Det innebär att NetRelations i designarbetet utgått ifrån de minsta skärmarna. Får man till en bra användarupplevelse i mobilen kan man sedan skala upp för större skärmar. Under 2012 använde 15 % av besökarna på kommunens webbplats mobiltelefon eller surfplatta, och i februari 2013 var siffran 20 %.

Webbplatsen har fått en helt ny struktur som ännu tydligare är indelad i olika ämnesområden för att besökaren ska få lätt att hitta i de mångfacetterade verksamheterna som kommunen ägnar sig åt. Strukturen är byggd utifrån resultatet i ett projekt där ett 40-tal kommuner i Sverige tillsammans
med Funka Nu, genom användartester, arbetat med att ta fram en optimal struktur för kommuner.

NetRelations skapade också ett ramverk för att enkelt importera sidor från olika källor. Exempelvis CBIS för olika evenemang och ReechMe för ledig jobb. Man har också valt att integrera registret över de förtroendevalda som en del av webbplatsen för att det ska bli lättare för besökarna att hitta de folkvalda på olika positioner.

Om Trelleborgs Kommun
Trelleborgs kommun är en kommun iSkåne län och Sveriges sydligaste kommun. Kommunen har 35 km strand i söder, bokskog i norr och däremellan jordbruksmark. Centralorten Trelleborg ligger ca
30 km söder om Malmö. Invånarantalet var ca 42.600 i mars 2013.

För ytterligare information, kontakta: Jenny Westerberg, marknadschef Sverige , 0701-407140, jenny.westerberg@episerver.com

Episerver är ett svenskt programvaruföretag som utvecklar plattformar för digital marknadsföring och e-handel. Mer än 5000 kunder världen över använder Episervers plattformar som kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm, där även avdelningen för forskning och utveckling har sin bas. Episerver har även kontor i Australien, Danmark, Finland, Neder­länderna, Norge, Spanien, Storbritannien, Sydafrika och USA. Företaget ägs av IK2007-fonden. Se även www.episerver.se

• mobile first
  • responsiv design