Episerver lanserar nya produkter för personalisering i alla kanaler

I höstens Episerver-release ingår bland annat två nya produkter som förbättrar möjligheterna till personalisering: Episerver Advance och Episerver Perform.

Episerver Perform använder ett system med algoritmer för maskininlärning för att upptäcka, förutse och rekommendera de produkter och erbjudanden som är mest intressanta för varje kund. Episerver Perform använder sig av hela kundresan och tar dessutom in faktorer som kan påverka beteendet vid enstaka händelser. På så vis kan man undvika att otypiska beteenden eller sällanköp som presentinköp leder till att kunden möts av irrelevanta rekommendationer vid senare tillfällen.

Episerver Perform sträcker sig lång utöver produktrekommendationer som enbart bygger på inköpshistorik. Episerver Perforn har redan visat goda resultat i form av merförsäljning jämfört med konkurrerande lösningar. Det finns dokumenterade exempel på försäljningsökning på 5-7 procent och ökat genomsnittligt ordervärde på 35-65 procent.

Episerver Advance är en ny lösning för personalisering av innehåll. I den första versionen av Advance ingår funktioner för personalisering av e-post och händelsestyrning – den senare ger i kombination med möjligheterna till prediktiv analys som finns i Episerver Digital Experience Cloud ett viktigt stöd till att skapa ett enhetligt och varaktigt engagemang genom kundresan.

Episerver Perform och Advance kan också dra nytta av Big Data med hjälp av kommande produkt Episerver Insight. Episerver Insight med dess API kommer att göra det möjligt att samla in och förädla information från ett flertal källor, exempelvis digitala interaktioner, CRM- och affärssystem, lojalitetsdata, liksom sekundära data som butikslägen, konkurrensanalys och demografi. Episerver Insight kommer på så sätt att erbjuda en riklig grund för algoritmbaserad analys.

De två nya lösningarna kompletterar Episerver Find och möjliggör ökat engagemang inom digitala kanaler utan de omfattande insatser för personalisering som tidigare krävts. Episerver Find erbjuder redan automatiskt genererade, individuellt anpassade landningssidor, listat innehåll och personaliserade startsidor. Sökmotorn i Episerver Find erbjuder kontextuell relevans, där rätt innehåll väljs ut för varje besökare och på så sätt kortar vägen till konvertering.

– Personalisering borde vara ett strategiskt verktyg för alla digitala marknadsförare. Möjligheterna till personalisering med Episervers personaliseringssvit hjälper våra kunder att bättre förutse vad som tilltalar deras olika målgrupper och att sedan agera direkt på individuella preferenser. Resultatet vi ser är att både försäljningen och varumärkeslojaliteten ökar, säger James Norwood, strategichef och marknadsdirektör på Episerver.

Enligt Gartners färska rapport “IT Market Clock for Digital Commerce, 2016” kommer de e-handelsföretag som idag satsar helhjärtat på alla typer av digital personalisering att om två år (2018) prestera 30 procent bättre än konkurrenter som inte har investerat i teknologi för personalisering. Detta understryker vilken betydelse Episerver Find, Advance och Perform har för dagens digitala marknadsförare och förklarar varför den kompletta lösningen Episervers personaliseringssvit utgör redan har valts av flera kunder som använder Episerver Digital Experience Cloud.

Samtidigt med Episerver Advance och Perform har Episerver lanserat ytterligare ett antal nya produkter, funktioner och tillägg:

• Episerver Social – Ett nytt molnbaserat API för användargenererat innehåll. Episerver Social bygger på en mikroservice-arkitektur och erbjuder funktioner för att spara, hantera och distribuera socialt innehåll som betyg, recensioner, kommentarer, aktivitetsflöden och grupper.
  • Content Approval – En ny inbyggd funktion i Episerver CMS och Episerver Commerce för snabb granskning och godkännande av innehåll. Den underlättar arbetsflödet och samverkan mellan grupper och bidrar på så sätt till innehåll med ökad kvalitet och kvantitet.
  • LivePerson Connector – LivePerson LiveEngage öppnar en direktkanal för Episerver-kunder att kommunicera med besökare på deras sajter genom via chatt. Det är en molnbaserad tjänst som tillhandahålls av LivePerson, och som har ett backend-gränssnitt med tillgång till användarstatistik och sentimentanalys.

Mer information om höstens alla förbättringar i Episervers produkter finns på www.episerver.se/digital-experience-cloud/new-features/fall-16-release/

• episerver social
  • episerver advance
  • episerver perform
  • omnichannel
  • personalisering

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör Episerver det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.