Interflora öppnar ny e-butik och webb med stöd av Episervers molnplattform

Nu öppnar Interflora en helt ny onlinebutik som ger möjlighet till ett rikare innehåll med bild och video och öppnar för digital affärsutveckling. Sajten är byggd med Episervers molnplattform som grund.

Interflora är en av Sveriges mest erfarna e-handlare. Redan 1995 startade försäljningen av Blommogram på Interflora.se. Det blev genast succé och idag förmedlas över hälften av de anslutna blomsterhandlarnas blommogramförsäljning via e-handeln.

Även om e-handeln sedan länge är den viktigaste försäljningskanalen har Interflora haft en önskan om att lyfta sin e-handelsplattform ytterligare. Företagets befintliga e-handel nådde inte upp till de ökade krav på utveckling som önskades.

Efter en förstudie valde Interflora att investera i en ny plattform med målet att höja utvecklingstakten för att kunna möta de kommersiella kraven på utveckling under många år framåt. Interflora inför nu Episerver Digital Experience Cloud som plattform för sin e-handel som bygger på Episerver Commerce. Den nya sajten har utvecklats i samarbete med Episervers partner XLENT.

– Vi har stora förväntningar på vår nya e-handelsplattform som ett verktyg för affärsutveckling. Vi vill göra onlinebutiken mer variationsrik och att den blir mer lik en levande blomsterbutik ”på stan” när det gäller exponering och erbjudanden, säger Nina Lindvall, vd på Interflora.

– En annan önskan är att vi inte själva ska behöva hålla i allt utvecklingsarbete. Den stora kompetensen som finns hos Episervers partners är för oss en viktig fördel med deras erbjudande.

Med sin nya sajt får Interflora rätt förutsättningar för att göra täta uppdateringar och jobba mer aktivt med innehåll för att presentera varor och tjänster, bland annat med rörlig bild. Tester, kampanjer och lokal anpassning av sortimentet blir också betydligt mer användbara som verktyg i den digitala affären.

– Knappast något varumärke har större erfarenhet av digitala affärer än Interflora, och vi är stolta över att Episerver Digital Experience Cloud svarar upp mot deras höga krav på nästa generations e-handel och webb, säger Nils Qvarfordt, försäljningschef på Episerver i Sverige.

Om Interflora

Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljer vi Blommogram genom interflora.se och cirka 600 fristående blomsterbutiker. På huvudkontoret i Bromma utanför Stockholm arbetar cirka 40 anställda.

• episerver commerce
  • episerver digital experience cloud
  • xlent
  • interflora

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser med tydligt affärsvärde. Episervers Digital Experience Cloud omfattar innehållshantering, e-handel, marknadsföring i flera kanaler och analys, allt i en plattform som ger ett heltäckande stöd för digitala affärsprocesser – från intelligent personalisering och hantering av leads till konvertering och kundlojalitet – med oöverträffad enkelhet för användaren.

Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.