SVENSKA KLOCKTILLVERKAREN HALDA GÖR INTERNATIONELL SUCCÉ

Årets största händelse inom klockbranschen är klockmässan i Basel – BaselWorld – i Schweiz där över 100 000 besökare anländer från hela världen. Det är ett unikt tillfälle för alla klockfantaster att få vältra sig i alla fantastiska nyheter som sker i klockvärlden och få vara med och ta del av det allra senaste inom branschutvecklingen.

I år presenterade svenska klocktillverkaren Halda Watch Co. sin nya innovation; Halda Space Discovery, för den internationella pressen.

Halda Watc
h Co. är en svensk klocktillverkare som började tillverka klockor redan 1887 och som står för en viktig del i svensk ur- och industrihistoria. Halda Watch Co. grundades av urmakaren Henning Hammarlund och varumärket blev snabbt en internationell succé, känt för urverkens banbrytande avancerade finmekanik och höga kvalitet. Bland ägarna till Halda-klockor fanns storheter som Hans Majestät Konungen Oscar II och August Strindberg. Klockorna förärades flera internationella utmärkelser i konkurrens med de bästa klocktillverkarna som fanns på den tiden.

Nu har Halda Watch Co. fått nytt liv och på initiativ av klockentreprenören Mikael Sandström har man utvecklat en ny revolutionerande klocka som passar för såväl eleganta salonger, som i de mest extrema situationer. 2010-talets Halda-klockor bygger på samma drivkraft som Henning Hammarlund etablerade – att det aldrig finns utrymme för kompromissande vad gäller kvalitet eller funktion. På riktigt.

För den första modellen, Halda Space Discovery, har företaget samarbetat med astronauten Christer Fuglesang för att utveckla funktioner att användas under den mest extraordinära miljön man kan tänka sig – rymden. Faktum är att Fuglesang hade en första version av Halda Space Discovery med sig på sitt sista rymduppdrag, STS-128, där han testade klockan i sitt rätta element.

Klockan har en mängd funktioner, som bl a en inbyggd accelerometer som används för att mäta G-krafter, Event Log-funktion som används för olika forskningsuppgifter i rymden, Earth Time-funktion där tiden i alla jordens länder finns mm.

När Halda-klockan presenterades i Basel nyligen blev den en omedelbar succé hos den samlade internationella pressen och under mässan erhöll man flera beställningar. Till och med uppsöktes Halda av den före detta schweiziska presidenten Samuel Schmid som valde att se Halda-klockan först vid sitt årliga besök på klockmässan. Nu kan alltså Halda Space Discovery hamna i en begränsad skaras ägor – endast 128 stycken exemplar kommer att tillverkas till ett pris av 85.000 kronor.

Vidare har Halda Space Discovery äran att representera Sverige i World Expo 2010 i Shanghai under temat ”Spirit of Innovation”. Man förväntar sig att emot fler besökare än någon tidigare världsutställning och givetvis är Halda Watch Co. mycket stolta över att vara en del av utställningen.

Liksom i slutet av 1800-talet ligger alltså Halda i framkant av klockutvecklingen och återigen riktas uppmärksamhet från hela världen mot detta svenska anrika varumärke.

HALDA WATCH Co.

För mer information, vänligen besök: www.haldasweden.com eller kontakta:

Linda Andersson, tel: 070-510 72 38, email: press@haldasweden.com

För bokning av en klocka, kontakta Mikael Sandström, email: sandstrom@haldasweden.com

Om Halda Watch Co.
Halda Watch Co. grundades i Svängsta, Blekinge, 1887 av urmakaren Henning Hammarlund. Varumärket blev snabbt en internationell succé, känt för urverkens banbrytande avancerade finmekanik och höga kvalitet. Bland ägarna till en Halda-klocka fanns kända namn som HMK Oscar II och August Strindberg. Klockorna förärades också flera internationella utmärkelser i konkurrens med de bästa klocktillverkarna som fanns på den tiden.
Under våren 2010, återuppstår Halda Watch Co. på initiativ av klockentreprenören Mikael Sandström i samband med lanseringen av den första av de moderna Halda-klockorna. 2000-talets Halda-klockor bygger på samma drivkraft som Henning Hammarlund etablerade - att det aldrig finns utrymme för kompromissande vad gäller kvalitet eller funktion.

Pär Dahlman

Presskontakt Sales & Marketing +46 8 778 84 78