Konferens: Rätt till psykiatrisk behandling utan läkemedel!

Rätt till psykiatrisk behandling utan läkemedel!

Välkomna till konferensen: Rätt till psykiatrisk behandling utan läkemedel!

ABF-huset den 8 december kl 10.00-17.00

I Norge har patienter som vill det rätt till psykiatrisk vård utan mediciner. I Tyskland ingår samtalsterapi som en väl utbyggd del av sjukvårdens vanliga behandlingar vis psykisk ohälsa. I Sverige bestämmer Socialstyreslen att medicinering är förstahandsval, trots en vacklande evidens, vid de flesta psykiatriska sjukdomstillstånd. Tillgången till läkemedelsfria behandlingar är minimal

Hur har det kunnat bli så här? Vilka konsekvenser får det för patienterna? Hur kan vi ändra situationen?

Tid: Föreläsare: Ämne:
10.00 – 10.30 Per Sternbeck, föreningssekreterare Equal Hur har det sett ut historiskt? Psykofarmaka i Sverige Psykisk ohälsa i Sverige – statistisk bakgrund
10.30 - 11.00 Petra Jonvallen, Riksrevisionen Föredrag Riksrevisionens rapport från 2016: ”Säkra och effektiva läkemedel – hur hanterar staten läkemedelsindustrins inflytande?”
11.30 – 12.15 Stephan Hau, Professor i psykologi Stockholms universitet Om kritiken mot Socialstyrelsens riktlinjer och varför det som är möjligt i Tyskland vad gäller samtalsbehandling tycks vara omöjligt i Sverige.
Lunch Lunch Lunch
13.15 – 13.45 Ewa Sjöholm, Administratör och medskapare till stödgruppen Fri från Psykofarmaka på Facebook Egna, och andra patienters erfarenheter av mötet med sjukvården, problem med samt utsättning av psykofarmaka.
13.45 – 14.45 Jan- Magne Sörensen, Ordförande i norska patientföreningen Hvite Örn Vad ledde fram till den norska lösningen där varje landsting har en skyldighet att erbjuda patienter som vill det medicinfri psykaitrisk vård? Hur har det utvecklat sig?
Flera föreläsare på ingång
Avslutning Per Sternbeck Sammanfattning och hur går vi vidare?

Fritt inträde men man måste anmäla sig på info@equalsthlm.se eller telefon: 0707-972029 Tid: 10.00 – 17.00 Plats: ABF-huset, Sveavägen 41, Sandlersalen Arrangör: Föreningen Equal och RFHL Uppsala

_________________________________________________________________________________________