"– När jag berättar om att jag har ordnat ett boende åt barnen nöjer sig handläggaren med det. Vad ska hända med mig då? Handläggaren bryr sig inte alls om det." Foto: AdobeStock.com

En barnfamilj måste flytta tre gånger på ett år pga Socialtjänsten i Strängnäs

Socialtjänsten i Strängnäs har satt i system att vägra försörjningsstöd till nödställda invånare. Nu får socialtjänstens agerande en barnfamilj att flytta tre gånger på sex månader.

I november förra året skrev vi en artikel om en kvinna i Strängnäs som bodde i en lägenhet med socialt kontrakt som vräktes för att socialtjänsten vägrat att betala bistånd under en längre period. Då hörde en annan kvinna, Lena*, av sig till oss för att berätta om sin situation och sina erfarenheter av socialtjänsten i Strängnäs.

Omöjligt att få tag på chefen på ekonomiskt bistånd

Lena, som är ensamstående med två barn, har precis som den tidigare kvinnan haft svårt att få tag på ansvariga på ekonomiskt bistånd. Hon ringde till chefen på ekonomiskt bistånd varje dag veckan innan hon skulle vräkas men fick inget svar och ingen ringde upp trots att hon lämnat meddelanden om att hon var i akut nöd. Detta är något som även Equal fick uppleva när vi försökte ringa och mejla ekonomiskt bistånd förra året.

– De spelar roulett med människors liv. Hur ska jag förväntas kunna söka jobb under denna situation när vi åter igen kommer vräkas? Vart ska jag söka jobb när jag inte vet vart jag ska bo? frågar sig Lena

Har hälsoproblem och kan ej arbeta – har endast fått 5,900 kr i bistånd på 1,5 år

Lena har varit sjukskriven till och från i 10 år då sjukvården inte tycker att hon är arbetsför. Hon var tvungen att säga upp sig från sin fasta tjänst år 2016. I början fick hon sjukpenning men när den tog slut blev hon tvungen att söka försörjningsstöd år 2018. Första åren hade hon en handläggare som hade förståelse för hennes situation och som betalade ut det bistånd hon hade rätt till. Sen fick hon en ny handläggare som gjort det mycket komplicerat. Hon har endast fått 5,900 kr i bistånd under 1,5 år och blivit tvungen att överleva på barnbidrag, underhåll och omvårdnadsbidrag. Detta räcker dock inte på långa vägar och Lena har inte haft råd att betala bland annat hyran.

Familjen vräktes i oktober 2022

Efter mycket strul under 1,5 års tid då Lena ibland blivit nekad bistånd och därefter inte kunnat betala hyran vräktes familjen slutligen i oktober 2022. Hon blev av med hyreskontraktet. Då vägrade socialtjänsten betala hyresskulden trots att kvinnan hade överklagat beslutet.

Hur ska min överklagan kunna gå igenom när Hyresnämnden ser att hyrorna fortfarande inte är betalda? Inget som verkade röra dom i ryggen alls. Överklagan blev då självklart inte till min fördel.

”Socialtjänsten arbetar för att barnfamiljer inte ska vräkas” säger socialtjänsten

Under december 2021 gjorde en reporter på P4 Sörmland ett inslag om hur mottagare av försörjningsstöd i Strängnäs får biståndet indraget och att detta har lett till att flera personer vräkts från sina hem. En biträdande chef på socialtjänsten intervjuades i inslaget och sade då att inga barnfamiljer vräks.

Familjen splittrades och bodde på olika håll tills kvinnan fick en ny lägenhet

Barnen flyttade till sin pappa respektive mormor (barnen har olika pappor). De bodde 10 år i första lägenheten, och yngsta barnet är 9 år. Hon fick lämna sina kompisar och har inte lekt med sina kompisar en gång sen de vräktes. Kvinnan flyttade in hos sin pojkvän. De bodde dock i olika städer vilket var mycket påfrestande och dyrt. Efter ett tag hittade kvinnan en annan lägenhet. Lägenheten som är en etta i dåligt skick. Det är kallt under vintern och den har inga riktiga fönster.
-Det är bättre än ingenting, säger kvinnan.
I lägenheten har familjen endast sina sängar eftersom resten av möblerna, TV:n – rubbet – är i ett förråd som kvinnan inte kunnat betala och som därför inte ger henne tillgång till sitt bohag. Bolaget som äger förrådet har meddelat att de kommer tömma den och slänga allt om inte kvinnan betalar 7,500 kr. Pengar hon inte har.

Men kvinnan fick inte bistånd till hyran, hyresvärden stängde av elen

Hyran ligger på 6,000 kr. Men jag fick endast 4,300 kr i bistånd till hyra i december (och inget bistånd alls för halva november då vi flyttade in). Den månaden var mina inkomster 6,600 kr och om jag betalade hyran skulle vi endast ha 600 kr kvar att leva på. Det är omöjligt. Hyresvärden stängde av elen och jag har inte ens kunnat berätta om det för min flicka – jag har sagt att det är fel på elen. Det är 13 grader i lägenheten och vi kan inte bo där. Jag har varit tvungen att återigen ordna någonstans för barnen att bo. Vi har dessutom fyra katter och fyra kattungar och de är kvar i lägenheten eftersom jag inte kan ta med dem. Jag fick rätt genom Kronofogden om att hyresvärden inte fick stänga av elen men denna struntar i beslutet.

Kvinnans ekonomi havererade pga att socialtjänsten inte betalade bistånd

Handläggaren avslog ansökan om bistånd pga att hen felaktigt trodde att kvinnan fick bostadsbidrag och därför hade ett normöverskott. Kvinnan har genomfört en skuldsanering hos Kronofogden men har nu nya skulder vilket omkullkastar allt som hon kämpat med under flera års tid. I och med den uppkomna situationen har handläggaren frågat vad kvinnan nu ska göra.

När jag berättar om att jag har ordnat ett boende åt barnen nöjer sig handläggaren med det. Vad ska hända med mig då? Handläggaren bryr sig inte alls om det. Jag förstår inte hur de får behandla människor så här. Att de kommer undan med detta fattar jag inte. Jag sover mycket dåligt och är konstant orolig.

Kvinnan har fått byta handläggare och fått ett nytt förstahandskontrakt

Jag ansökte om att få en ny handläggare vilket jag fick förra veckan. Hon har skrivit ett intyg om en högst godtagbar hyra som socialtjänsten kommer godta. Med hjälp av den har jag fått ett nytt förstahandskontrakt. Egentligen ville hyresvärden att jag skulle ha en borgenär pga min ekonomiska situation, men jag berättade hela min situation och de hade förståelse och beviljade mig lägenheten. Vi flyttar in i februari. Nu hoppas vi på att det här inte händer en tredje gång. Det skulle vara helt vansinnigt i så fall. Fler måste öppna ögonen och se vad de gör med människor, att de leker med ens liv, att de får familjer att splittras. Orosanmälningar görs om och om igen.

Strängnäs kommun utmärker sig sedan flera år genom att dra in på bistånd

Equal har kunnat följa hur Strängnäs kommun drar in bistånd till hjälpbehövande under flera års tid. Personer med nära insyn har berättat för oss att för några år sedan fanns det oro för att nekande av bistånd skulle leda till att människor blev hemlösa. Detta har nu inträffat många gånger om det senaste året – antalet vräkningar i kommunen har ökat och likaså antalet hemlösa. Nu har det i alla fall löst sig för denna ensamstående kvinna med barn. I vart fall för stunden. Att de behövt flytta tre gånger sen i höstas är helt galet och visar på ett systematiskt fel. Eller kanske en medveten politik för att bli av med fattiga människor som behöver ekonomiskt bistånd?

*Lena heter egentligen något annat

Skribenter Dennis Aberos

- På fredag vräker Strängnäs kommun en utsatt kvinna

- Skrupelfria Strängnäs kommun skapar hemlöshet

Förutom vår socialpolitiska verksamhet bedriver mötesplatsen QvinnoQraft för socialt utsatta kvinnor. Våra ledord är frihet, jämlikhet, rätt, solidaritet och demokratisk hållbarhet.