Jag kunde inte få ett arbete för jag hade ingen bostad, och jag kunde inte få en bostad för jag hade inget arbetet. Så ser det ut än idag, berättar Horacio uppgivet. Foto: Daniel Rodriguez (AdobeStock.com)

Enheten för hemlösa krumbuktar sig för att neka hemlös boende

Kan man vara i behov av för lite stöd och därför inte få tillgång till ett stödboende, samtidigt som man är i behov av för mycket stöd och därför inte får tillgång till ett stödboende? Ja, det kan man. I alla fall om man är klient på Enheten för hemlösa i Stockholms stad.

Enheten för hemlösa är en förvaltning inom staden, en slags stadsdel för hemlösa personer som inte tillhör någon fysisk stadsdel, med ett tydligt uppdrag att minska hemlösheten i staden. Enheten för hemlösa är precis som andra socialtjänster indelade i olika avdelningar, myndighetsdelarna Ekonomiskt bistånd och Vård och Omsorg samt dessutom olika servicefunktioner som budget- och skuldrådgivare. Många men inte alla klienter tillhör bägge myndighetsdelarna. En klient som tillhör bägge är Horacio*. Horacio är 48 år. Han har sedan unga år lidit av psykisk ohälsa i form av OCD, panikångest och återkommande depressioner. Han blev både hemlös och arbetslös 2012.

– Jag hamnade i ett moment 22, berättar Horacio. Jag kunde inte få ett arbete för jag hade ingen bostad, och jag kunde inte få en bostad för jag hade inget arbetet. Så ser det ut än idag, berättar Horacio uppgivet.

– Jag sov på olika ställen, i ett däckhotell under en tid, i portar, i källarförråd. Det är alltid någon som släppt in mig, jag har aldrig brutit mig in någonstans. Ibland har jag sovit i människors garderober och jag har också betalat hyra för garderober. Just nu bor jag på ett vandrarhem.

Skrevs ut från psykiatrin – till hemlöshet

– Jag har haft en ångestproblematik sedan puberteten men det blir mycket värre när man är hemlös. Båda panikångesten och OCDn blir värre. Jag hade redan en svår OCD som förvärrats av min situation. Stressen gör att problemen multipliceras många gånger om. Jag kan gå igenom en dörr och så måste jag göra om det – flera, flera gånger. Det känns fel i kroppen om jag inte gör det.

– Jag var varit inlagd i psykiatrin på grund av självmordsimpulser, berättar Horacio och förra våren var de under en period så starka att de var bortom all logik. Jag klarade inte av att stå emot dem och blev inlagd.

Han kom ut efter en dryg vecka och skrevs ut till hemlöshet. Från psykiatrins sida var man helt på klara med Horacio var i behov av psykiatrisk behandling men det var ingen idé att genomföra den under tiden Horacio var i akut hemlöshet – det skulle vara ett slöseri med resurser.
– Jag håller med dem, säger Horacio, hur ska jag kunna börja må bättre när jag lever och bor som jag gör? Ingen psykiatrisk behandling får bort stressen det innebär att vara hemlös.

Avslag på ansökan om stödboende – för lite stödbehov

Efter att ha kommit ut från psykiatrin så ansökte Horacio om stödboende från Enheten för hemlösas sektion för Vård och Omsorg men fick avslag:

”Horacio har ingen boendehistorik av störningar eller tidigare uppsägningar. Horacio har löst sin boendesituation på egen hand även om tillfälliga lösningar tidigare (SIC!)”. ”Horacio lider av panikångest samt OCD och det framkommer inte ett omfattande behov av stöd i att ordna eller behålla ett boende på egen hand. Sammantaget görs bedömningen att det ej föreligger särskilda hinder för Horacio att ordna sin boendesituation på egen hand samt rätten till insatsen stödboende ej föreligger för att en skälig levnadsnivå skall uppnås. ”

– När avslaget kom så reagerade jag inte så mycket till en början men efter tre veckor eller så, när det sjunkit in, hamnade jag i panik. Jag var så dålig att det var nära att jag måste läggas in igen.

Avslag på ansökan om avtalat boende – för mycket stödbehov

Horacio höll ihop och ansökte under senhösten med hjälp av Equal om en annan boendeform, Avtalat boende, genom avdelningen för Ekonomiskt bistånd. Avtalat boende är en boendeform där man som klient får flytta in i en lägenhet inom Stiftelsen Hotellhems anläggningar. Man får avsäga sig besittningsrätten och bo i max fem år. Boendeformen innebär inga extra kostnader för socialtjänsten.
– Att ha en lägenhet i fem år skulle ge mig möjlighet att få min behandling i psykiatrin, säger Horacio, och kanske skulle jag efter den kunna få ett jobb och med en lön skaffa mig en bostad.

I januari kom beskedet från Ekonomiskt bistånd på Enheten för hemlösa:

”Då avtalat boende ej omfattar stödinsatser, utan sökande förväntas klara av ett boende utan stöd och hjälp, bedöms denna boendeform ej vara aktuell för Horacio. Enheten för hemlösa, ekonomiskt bistånd, avslår därmed ansökan och hänvisar Horacio att fortsätta söka lägenhet med stöd av bolots.”

Enheten för hemlösa – en ”försåtlig institution”

– Jag har varit hemlös i åtta år. Jag har sökt bostäder och boenden hela tiden. Jag känner en total uppgivenhet inför det här. Jag ser hur försåtlig den här institutionen är. Hur en institution som kallar sig Enheten för hemlösa verkligen anstränger sig och använder motstridiga argument för att inte hjälpa mig att bryta min hemlöshet. Jag förstår inte hur de kan gå hem efter jobbet, äta en god middag och sova gott efter att ha åstadkommit så mycket lidande.

– Nåt som håller mig uppe är alla snälla; som hjälpt mig, som hjälper mig. Man är inte ensam. Det är en viktig känsla för mig och en av de viktigaste anledningarna till att jag inte hoppat från tionde våningen nånstans…

Kontakta Horacio

• Equal har hjälpt Horacio att överklaga beslutet till förvaltningsrätt. Horacio heter något annat. Han svarar gärna på frågor från politiker, tjänstemän och journalister om sin situation. Han nås genom info@equalsthlm.se.

Skribent: Per Sternbeck