"Riktlinjerna för ekonomiskt bistånd är enligt uppgifter inifrån staden, i det närmaste en helig skrift för politiken och ledande tjänstemän. En helig skrift man följer in i döden..." Foto: © [fotoduets ] / Adobe Stock

Statliga myndigheter coronaanpassar – Ekonomiskt bistånd i Hässelby-Vällingby hävdar regelverk

Stora statliga myndigheter anpassar sin verksamhet efter nu rådande förhållanden. Ekonomiskt bistånd i Stockholm låter de egna riktlinjerna och reglerna gälla oavsett vad som händer och konsekvenserna det kan få.

I ett meddelande till allmänheten och andra myndigheter skickar arbetsförmedlingen den 18 mars ut budskapet ”Aktivitetsrapportera inte”. Man skriver:
Vi har tillfälligt tagit bort kravet på aktivitetsrapportering. Du kommer att få den ersättning som du har rätt till ändå. Ansök om ersättning som vanligt.

AF vill undvika smittspridning i sina lokaler

Arbetsförmedlingen har normalt ett uppdrag att se till så att du som är arbetssökande rapporterar dina aktiviteter varje månad för att få din ersättning från a-kassan eller Försäkringskassan. Nu har Arbetsförmedlingens generaldirektör beslutat att tillfälligt ta bort det kravet. Du ska förstås fortsätta att söka jobb och göra andra aktiviteter som för dig närmare ett jobb. Enda skillnaden är att du just nu inte behöver rapportera vad du har gjort för sökaktiviteter till oss.
Nästa gång du ska lämna in en aktivitetsrapport är 1–14 juli 2020. Då är det bara juni månads aktiviteter du ska rapportera för. Vi kommer att informera dig här på arbetsformedlingen.se när det är dags att aktivitetsrapportera igen. ( – – – ) Under aktivitetsrapporteringsperioden har våra kontor många besökare. I det extrema läge som råder med anledning av coronaviruset vill vi göra vad vi kan för att begränsa stora folksamlingar som kan bidra till spridning av viruset – därmed behöver vi under denna period minska antalet besökare på våra kontor. Arbetsförmedlingens beslut är en frukt av mars månads över 30 000 varsel som lagts och informationen har dessutom utgått till alla kommuner och stadsdelar för de som uppbär försörjningsstöd.

Soc kräver fortsatt jobbsök – trots risk för ökad smitta

Trots rådande situation, i helt motsatt linje mot AF skickar Hässelby-Vällingby ut underlag med information om AF:s paus samt underlag där MAN SKA aktivitetsrapportera jobbsök och vilka intervjuer man varit på, etc. Det är i dagsläget oklart om flera stadsdelar kommer att agera likadant.
Bibliotek är stängda. Skolor är stängda. Offentliga lokaler är stängda. Man ska minska antalet besökare på Arbetsförmedlingen. Tillgången till uppkopplade datorer minskar drastiskt. Trots det ska personer som går på försörjningsstöd i Hässleby-Vällingby, som ofta saknar telefon och datorer fortsätta att söka jobb. Hur gör man det? Man går runt till olika arbetsgivare och frågar om det finns jobb. Och om man ska söka minst 20 jobb i månaden, vilket är det normala, blir det en hel del kontakter. Ekonomiskt bistånd kräver leverans. Annars blir det nedsättning av nivån på försörjningsstödet.

Negativ särbehandling av de som går på soc-bidrag

Vad är det för syfte med att ställa dessa krav på en viss målgrupp som redan är i utsatthet men inte andra grupper?
För samtidigt med detta pågår en helt annan process i samhället. Arbetsgivare erbjuds sänkta skatter och arbetsgivaravgifter. Företag erbjuds statliga medel som ska bekosta korttidspermittering. Personer som blir sjuka erbjuds slopad karensdag. Personer som hamnar i arbetslöshet erbjuds bättre villkor för a-kassan. Och så vidare. På punkt efter punkt strävar samhället att mildra effekterna av Coronas härjningar. Men inte på Ekonomiskt bistånd. Här strävar man efter att hålla piskan i luften.

Riktlinjerna för ekonomiskt bistånd är enligt uppgifter inifrån staden, i det närmaste en helig skrift för politiken och ledande tjänstemän. En helig skrift man följer in i döden, visar den senaste idens utveckling med dess effekter av ökad risk för smittspridning. I andra delar av samhället brukar sådant kallas fundamentalism. Vad kallas det i Stockholms socialtjänst?

Skribent: Per Sternbeck