Pressmeddelande -

Viggo foundation Stiftelsen som startades av Måns Möller  får 100 000 för Årets Mångfaldsbragd

Priset Årets Mångfaldsbragd på 100 000 kronor går till en person eller organisation som kanske i det dolda har gjort en modig insats för mångfald och inkludering. Instiftades 2015, priset delas ut varje år av Ergin Özdemir.

Genom priset vill vi uppmärksamma dessa insatser. Vi vill att ljuset ska vara på en person eller organisation som kanske i det dolda har gjort en modig insats för mångfald och inkludering.

Priset tilldelades Gun-Briitt Löfquist 2015 och Dona Hariri 2016 som har gjort modiga insatser.

Juryn ville bredda begreppet mångfald och lyfta styrkorna som finns hos varje människa med sina unika uppsättning av färdigheter och talanger. Bland årets nominerade fanns det många kandidater som hade gjort modiga insatser för människor med olikheter.

Insamlingsstiftelsen Viggo Foundation, som startades av komikern Måns Möller, som har en son med autistiskt syndrom med lätt utvecklingsstörning, får priset Årets Mångfaldsbragd på 100 000 kronor för sitt arbete med att ge barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) möjlighet att utöva idrott. I Sverige uppskattas runt 25 000 barn vara diagnosticerade med NPF.
Viggo Foundation ger ekonomiskt stöd till idrottsföreningar som anordnar aktiviteter för barn och ungdomar med särskilda behov som har NPF-diagnoser, och visionen är att det ska vara normalt för idrottsföreningar att ha en egen sektion för denna målgrupp. Stiftelsen arrangerar också egna aktiviteter som sommarläger och idrottskamper, samt verkar för kunskapsspridning och opinionsbildning kring barn och unga med NPF-diagnos.

Med sitt passionerade engagemang och målinriktade arbete är Måns Möller och hans stiftelse en inspirationskälla och ett föredöme för andra.

Vinnarfilmen https://www.youtube.com/watch?v=G2PiAU8liy8&t=31s

Juryn för Årets Mångfaldsbragd:

Benny Örnerfors (ordförande): Vd, Bilprovningen
Emma Ihre: Hållbarhetschef, Mannheimer Swartling
Maria Arneng: Generalsekreterare, Stiftelsen Läxhjälpen
Susanne Bark: Journalist, Dagens Industri
Fredrik Kallioniemi: Could Consulting
Payam ”Peppe” Boroodjeni: Platschef, Fryshuset i Stockholm Norra (Husby)
Anna Falck: VD, Tidningen Filter
Ergin Özdemir: Socialentreprenör och föreläsare samt Instiftare av Årets Mångfaldsbragd

Kontakt: Ergin Özdemir
Tel: 070 – 302 98 98, e-mail: me@ergin.se

• Företagsutbildning

Det finns många medmänniskor och/eller organisationer som verkar för en mer tolerant och välkomnande samhälle för alla med sina unika uppsättning av färdigheter, talanger.

Ergin Özdemir socialentreprenör och föreläsare instiftade priset 2015 för att uppmärksamma en av dessa insatser. Just på FN dagen, ville han lyfta fram en individ och/eller organisation genom ett pris på 100 000 Skr och skapa bättre förutsättningar för vinnaren att nå ut med sitt budskap.

Årets Mångfaldsbragd delas ut i partnerskap med

NCP No Common People AB www.nocommonpeople.se

MultiMind Bemanning AB www.multimind.se