Fasader kv Oxford och Coimbra, Hagastaden. Bild: Wingårdhs

Första gjutningen i Hagastaden

Torsdagen den 25 Oktober kl 12-14 är det dags för första gjutningen av balkarna för kvarteren Oxford och Coimbra i Hagastaden, Stockholm. Kvarteren kommer att bestå av fyra hus om totalt 266 bostäder och är ritade av Wingårdhs arkitektkontor.

"Gjutningen innebär startskottet på en ny och komplex byggnadsetapp i stadsdelen Hagastaden. Vi är stolta över att få förverkliga ett av stadens mest spektakulära byggnadsprojekt vilken kommer att skapa en naturlig länk mellan Stockholm och Solna" säger Jesper Wallin vd på Byggnadsfirman Erik Wallin.

Balkarna kommer att bli upp till 4 meter höga och bestå av 35.000 meter primärarmering. De kommer att fungera som ett fundament för de fyra husen som kommer att bli upp till 17 våningar höga och är de första att stå över motorledstunneln för E4:an.

Som finansiell samarbetspartner i projektet agerar NREP. De har en lång erfarenhet av finansiering av bostadsbyggande i de Nordiska länderna.

"Projektet i Hagastaden är ett viktigt steg i vår gemensamma satsning att bidra till stadsutveckling i Stockholm. Byggnadsfirman Erik Wallins gedigna kunskap i bostadsutveckling och NREPs finansiella stryka kommer att utgöra viktiga grundstenar för ett lyckat projekt" säger Andreas Lindelöf, projektutvecklingschef på NREP.

De första husen beräknas säljstartas under 2019 och byggstartas under 2020.

Program Första gjutning:
Dennis Wedin, M, Bostadsborgarråd. För vidare kontakt, Charlotte Nilsson (pressekreterare) 0761-229131
Jesper Wallin, VD Byggnadsfirman Erik Wallin
Andreas Lindelöf, Projektutvecklingschef,NREP
Stefan Huss, Grundare Stenhusgruppen

Kvarteren Oxford och Coimbra är ett Joint Venture mellan Byggnadsfirman Erik Wallin och NREP.

Entreprenör för grundläggning och balkar är Stenhusgruppen AB.