2,6 miljoner från second hand-butikerna till Världens Barn

Det blev nytt rekord när samtliga Erikshjälpen Second Hand-butiker i lördags skänkte dagskassorna till Världens Barn-insamlingen. Totalt kunde 2 618 770 kronor lämnas till Världens Barn.

– Det är ett fantastiskt resultat och pengarna kommer göra stor nytta. Ett stort tack till alla kunder och medarbetare i butikerna som engagerat sig för Världens Barn, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand.

Förra året skänkte second hand-butikerna cirka 2,4 miljoner kronor till Världens Barn.

Riksinsamlingen Världens Barn har i år genomförts för 17:e gången. Frivilliga i landets alla 290 kommuner har samlat in pengar i bössor, det har ordnats många lokala evenemang och i fredags kväll arrangerades Världens Barn-galan i SVT. Hittills är årets Världens Barn-insamling uppe i 75 miljoner kronor och insamlingen pågår året ut.

De insamlade pengarna fördelas till 22 humanitära organisationer och medlen används till att försöka förbättra villkoren för de barn som har det allra svårast. Arbetet bedrivs långsiktigt och har fokus på att barnen ska få goda förutsättningar och viktiga verktyg för att ta sig ur fattigdom och orättvisor.

Kontaktperson:
Tomas Bjöersdorff