25-årsjubileum för Erikshjälpen Second Hand

25-årsjubileum för Erikshjälpen Second Hand

I 25 år har Erikshjälpen Second Hand omvandlat begagnade saker till bistånd. Med stort förtroende från kunder och gåvogivare har Erikshjälpen Second Hand växt från två testbutiker 1990 till ett 60-tal butiker i dag.

När de första Erikshjälpen-butikerna öppnade 1990 fanns en viss tveksamhet kring hur second hand-försäljning skulle fungera som tillvägagångssätt för att generera pengar till biståndsinsatser. Snabbt visade sig dock konceptet vara lyckat och genom åren har Erikshjälpen Second Hand växt till en av de större ideella second hand-organisationerna i Sverige.

– I butikerna är syftet tydligt, vart pengarna går. Erikshjälpen Second Hand värnar om den lilla människan, barnet som vi kan göra något för, och second hand-försäljningen är ett medel för att skapa effektivt bistånd, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand Butiker.

En av de första butikerna öppnades i Vetlanda där kommer jubileet uppmärksammas den 13 juni samtidigt som butiken nyöppnas efter en ombyggnad. Ulla Nilsson kommer finnas på plats för att nyinviga butiken. Ulla var gift med Erik Nilsson som startade Erikshjälpens verksamhet, men som på grund av sin svåra blödarsjuka gick bort 1966 – endast 37 år gammal. Ulla Nilsson jobbade i flera år tillsammans med Erik för att utveckla det som Erik kallade kärleksverksamheten och som sedan blev Erikshjälpen. I dag är Ulla en av volontärerna i Vetlandabutiken.

Utöver att generera pengar till socialt och humanitärt bistånd vill Erikshjälpen Second Hands butiker erbjuda kunderna en upplevelse, det ska vara trevligt att handla i en Erikshjälpen-butik.

– Vi vill ligga i framkant i branschen och vara en aktör som vidareutvecklar second hand-konceptet, och det tror jag att vi gör, säger Tomas Bjöersdorff.

Bifogat till pressmeddelandet finns fakta och historik för Erikshjälpen Second Hand.

Kontaktperson:
Tomas Bjöersdorff, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand Butiker
tomas.bjoersdorff@erikshjalpen.se

På bilden: Tomas Bjöersdorff, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand Butiker
Fotograf: Tommy Hvitfeldt