46 ton insamlade kläder under succé-kampanjen Återwin-win

46 ton insamlade kläder under succé-kampanjen Återwin-win

46 ton inlämnade kläder.
Det blev resultatet av Atrium Ljungbergs kampanj Återwin-win.
Den riksomfattande kampanjen pågick i samarbete med Erikshjälpen under tiden 19-28 september i gallerior belägna från Malmö i söder, till Östersund i norr.

Det var åtta av Atrium Ljungbergs köpcentrum som gick samman i Återwin-win och uppmanade sina kunder att lämna ifrån sig begagnade kläder. Hela 46 ton kläder och textilier samlades in och kommer nu att bli till biståndsinsatser för syriska flyktingar i Libanon.

– Det är ett drömresultat och det jag framför allt slås av är det fantastiska engagemanget hos våra kunder runtom i landet. Det finns en genuin vilja att hjälpa till. Detta visar också på genomslagskraften i en gemensam kampanj, säger Marianne Perslow, marknadsstrateg Atrium Ljungberg.

Som tack för hjälpen fick medverkande kunder en rabattcheck som gav 20 procents rabatt på en valfri vara till ordinarie pris i deltagande butiker. Insamlingen skedde tillsammans med Erikshjälpen och de insamlade kläderna kommer säljas i organisationens second hand-butiker, sändas till hjälpområden eller exporteras för bland annat fiberåtervinning där intäkterna finansierar biståndsinsatser. Eftersom ledtiderna är relativt långa och behovet är akut, skänks en miljon kronor med omedelbar verkan.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla som skänkt kläder och andra textilier som Erikshjälpen kan omvandla till medel och humanitära insatser. Ett bistånd som gör livet för de många 100 000-tals flyktingar från Syrien något drägligare, insatser som i vissa fall blir direkt livsavgörande, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef för Erikshjälpens Second Hand Butiker.

Insamlade kilon:
Sickla, Stockholm: 11 539
Port 73, Stockholm: 3 984
Mobilia, Malmö: 7 360
Gränby Centrum, Uppsala: 13 049
Orminge Centrum, Stockholm: 3 791
Kvarteret Igor, Västerås: 3 960
Forumgallerian, Uppsala: 1 655
Mittpunkten, Östersund: 1 000

Om Atrium Ljungberg
Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag vars arbete handlar om att få platser att växa och utvecklas. Atrium Ljungbergs projekt på den svenska tillväxtmarknaden visar på nytänkande i en konservativ bransch. Sickla i Nacka, Nod i Kista, Gränby Centrum i Uppsala och Mobilia i Malmö är exempel på hur bolagets medarbetare, tillsammans med omvärlden, skapar nya moderna mötesplatser för arbete, shopping, fritid,
kultur och utbildning. www.atriumljungberg.se

Om Erikshjälpen
Erikshjälpen vill, med barns drömmar som drivkraft och verktyg, vara med och förändra världen. Genom insatser för utbildning, hälsa och rätt till trygghet och skydd, ges barn och unga runt om i världen hjälp och möjlighet att våga drömma om framtiden. Verksamheten omfattar drygt 20 länder och sker tillsammans med 70 partnerorganisationer i ca 100 projekt. I första hand arbetar Erikshjälpen i länder och regioner där behovet är störst och närvaron av andra biståndsaktörer är begränsad. Erikshjälpens första second hand-butik öppnade 1990. Nu, 24 år senare,
finns det närmare 60 butiker runt om i Sverige. www.erikshjalpen.se

För ytterligare information kontakta:
Kalle Lindgren, marknadsansvarig Gränby Centrum/Atrium Ljungberg.
kalle.lindgren@atriumljungberg.se eller 0703-41 54 50

Tomas Bjöersdorff, Erikshjälpens Second Hand