Erikshjälpen Second Hand har 3950 medarbetare som är anställda, volontärer och praktikanter.

75 miljoner från Erikshjälpen Second Hand till arbetet för barns rättigheter

Drygt 75 miljoner kronor delade Erikshjälpen Second Hand ut till insatser för barn över hela världen. Siffrorna från deras senaste hållbarhetsrapport visar på ett ökat intresse för idéell second hands mervärden.
- Hela vårt
överskott går till ett rättighetsbaserat och långsiktigt arbete med barn och familjer i fokus, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand.

Under förra året cirkulerades totalt 12 013 745 varor i Erikshjälpen second hands butiker. 5 procent fler än föregående år. Det totala överskottet från verksamheten uppgick till 75,1 miljoner kronor. Pengar som går till barnrättsorganisationen Erikshjälpens olika projekt, bland annat till insatser för en säkrare menshälsa i Kenya och till att säkra skolgången för barn i översvämmade floddeltan i Bangladesh.

- Varje gång någon handlar hos oss bidrar de indirekt till att förbättra livet för barn runt om i världen, säger Cathrine Kylesten, Hållbarhetschef för Erikshjälpen Second Hand. Jag är stolt över att vi trots en lågkonjunktur och orolig omvärld kan leverera den här summan till arbetet för barns rättigheter.

Förutom ett stort överskott till arbetet för barnen visar hållbarhetsrapporten på en rad andra mervärden. Erikshjälpen Second Hands klädförsäljning sparade:

• 1 268 654 kilo kemikalier
    • 2 664 173 400 liter vatten
    • 13 461 ton koldioxid
      (Källa: Naturskyddsföreningen, Erikshjälpen Second Hands klimatkalkyl)

Barnrättsorganisationen Erikshjälpen arbetar för att stärka barns rättigheter i 16 länder. Second hand-butikernas överskott går till att finansiera olika projekt som syftar till att förbättra barns livsvillkor, såsom rätten till utbildning, sjukvård, rent vatten och skydd mot våld och övergrepp.
    -Vi är enormt tacksamma för det arbete som görs i alla våra 51 butiker och för alla kunder som väljer att handla cirkulärt hos oss, säger Anette Alm Gustafsson.

För frågor om Hållbarhetsrapporten, kontakta:

Cathrine Kylesten, cathrine.kylesten@erikshjalpen.se

Barnrättsorganisationen Erikshjälpen

Erikshjälpen finns i 16 länder inklusive Sverige, med 4 regionkontor, ett 70-tal lokala samarbetspartners och 103 olika projekt. Det internationella arbetet drivs ihop med lokala partners i långsiktiga samarbeten och i Sverige arbetar Erikshjälpen genom Erikshjälpen Framtidsverkstad. 2023 beräknades organisationens insatser ha nått 245 839 barn och 195 882 vuxna och vårdnadshavare.