Allt fler väljer att handla second hand i Erikshjälpens butiker

Allt fler handlar hållbart på Erikshjälpen Second Hand

Det senaste kvartalet har Erikshjälpen Second Hand ökat sin försäljning med 11 procent mot föregående år. Anledningen är att svenskarna har fått allt mindre i plånboken, men också att fler vill handla hållbart.
- När de ekonomiska förutsättningarna förändras är vårt arbete ännu viktigare, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Inflationen och högre priser har gjort att det blivit dyrare att köpa allt från kläder, husgeråd och möbler. Detta i kombination med att allt fler svenskar vill handla hållbart och cirkulärt syns tydligt i de senaste försäljningssiffrorna för Erikshjälpen Second Hand.

Senaste kvartalet, juli- september, har Erikshjälpen en positiv försäljningsutveckling på 11 procent jämfört med föregående år. Antal kunder har ökat med 14 procent och den positiva trenden ser ut att fortsätta under oktober. Försäljningen har gått upp inom alla varugrupper men det är i klädsegmentet som ökningen är tydligast.

Och att handla cirkulärt gör nytta på flera sätt
- Det ger Erikshjälpen möjlighet att både fortsätta skapa överskott till behövande och att återanvända varor, men också att vara en mötesplats för människor som står långt från samhället, säger Anette Alm Gustafsson.

Erikshjälpen har fortfarande ett starkt inflöde av gåvor till sina butiker, men i och med den stigande försäljningen ökar också behovet av gåvor.
- Vi ser gärna fler som vill hjälpa i svåra tider, både genom att skänka och att handla. På så sätt stöttar man dom i sitt närområde som har ett stort behov av att handla Second Hand, säger Anette Alm Gustafsson. Vinnarna är barnen och världen dom drömmer om.

Ökning av olika varugrupper under juli-september 2022:

Kläder ­ 24%

Möbler 12%

Hem & Hushåll 13%

Kontakt:

Anette Alm Gustafsson, Verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand
anette.alm.gustafsson@erikshjalpen.se

Kontaktuppgifter till Erikshjälpen Second Hands butiker.