Det våras för aktieutdelningarna – men mer av pengarna borde investeras i välgörenhet

I vår väntar ett guldregn över många aktieägare, trots dystra rapporter och prognoser. Nu hoppas Aktiegåvan att fler aktieägare aktivt väljer att investera sin aktieutdelning för goda ändamål och på så sätt bidrar till en bättre värld. Dessutom är det skattefritt att skänka sin aktieutdelning och på så sätt ökar värdet på gåvan med cirka 43 procent. Men beslutet måste fattas före bolagsstämman äger rum.

Sedan 2006 kan privatpersoner skattefritt skänka sina aktieutdelningar till skattebefriade ideella organisationer med allmännyttiga ändamål. För att göra aktiegåvorna mer tillgängliga organiserar Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, FRII, varje år Aktiegåvan tillsammans med flera av dess medlemsorganisationer.

-  Vad vi kan förstå så väntar ett riktigt guldregn över många aktieägare i vår, men fortfarande är det få som väljer att skänka hela eller delar av sin aktieutdelning till goda ändamål trots att det är så förmånligt. Skälet tror jag beror på att det fortfarande är låg kännedom om gåvoformen, men också att det inte är en helt okomplicerad process, säger Maria Ros Jernberg, generalsekretare på FRII.

Ett smart sätt att skänka pengar
En tusenlapp som skulle gett 700 kronor efter skatt, blir 1 000 kronor för ett bra ändamål till en organisation som man väljer att skänka sin aktieutdelning till. Värdet på gåvan ökar därmed med 43 procent. Sedan 2010 kan även ägare i fåmansbolag skänka sin aktieutdelning och därmed slippa kapitalskatt. Donationen måste göras på en särskild blankett innan bolagsstämman har fattat beslut om årets utdelning.

- Ett trettiotal av våra medlemmar har valt att medverka i Aktiegåvan för att göra gåvoformen mer tillgänglig och känd. Via vår sajt får man en god överblick på medverkande organisationer, information hur man ska gå tillväga samt tillgång till den blankett man behöver för att kunna skänka sin aktieutdelning, berättar Maria Ros Jernberg.

Bland medverkande organisationer i Aktiegåvan återfinns såväl stora kända som många mindre. Alla organisationer verkar för att skänkta pengar får växa, arbeta och göra nytta till det specifika ändamål som man arbetar för.

För med information: Marie Gyllenberg, projektledare Aktiegåvan, 070-790 27 00, marie.gyllenberg@frii.se eller läs mer på www.aktiegåvan.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som verkar i mer än 20 länder inklusive Sverige. Barnens hälsa, utbildning och skydd är våra huvudområden. Erikshjälpen har 54 second hand-butiker i Sverige där överskottet går till bistånd. Erikshjälpen ger liv åt barns drömmar. Tillsammans kan vi göra skillnad!