Foto: Marie Wärnbring

Djupare samarbete mellan Erikshjälpen och Föreningen KulturSjukhuset

Att leva med en sjukdom kan vara jobbigt. Inte minst om man är barn. Genom ett nytt samarbetsavtal vill Erikshjälpen och KulturSjukhuset arbeta för att fler barn som vistas på sjukhus ska få uppleva glädje och meningsfulla stunder.

– Det här samarbetet känns extra roligt eftersom KulturSjukhusets verksamhet ligger väldigt väl i linje med Erikshjälpens historia, som började med Erik Nilssons hjärta och engagemang för barn på sjukhus i Sverige. Erik, som var blödarsjuk, visste av egen erfarenhet hur jobbigt det var att befinna sig långa perioder på sjukhus. Barn och hälsa har sedan dess varit ett arbete som ligger Erikshjälpen varmt om hjärtat, säger Anna Eliasson, programkoordinator på Erikshjälpens Sverigeavdelning.

KulturSjukhuset är en ideell förening vars syfte är att bedriva clowneri, berättar-, drama- och musikverksamhet för att underlätta tillvaron för barn och unga på sjukhus. Föreningen bildades hösten 2011 och började bedriva verksamhet 1 januari 2012. KulturSjukhuset har i dag kulturverksamhet på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Huddinge, Sachsska Barnsjukhuset i Stockholm, Länssjukhuset Ryhov i Jönköping samt på Södra Älvsborgs sjukhus i Borås.

– Erikshjälpen har under flera år gett bidrag till KulturSjukhusets verksamhet, men vi ser nu att det är dags att ta samarbetet till en ny nivå, där vi hoppas kunna nå fler barn som befinner sig i en tuff sjukdoms- och livssituation, säger Anna Eliasson.

Syftet med samarbetet är att KulturSjukhuset och Erikshjälpen tillsammans ska bidra till gemensamma insatser för att stärka engagemang och underlätta tillvaron för barn och unga som vistas på sjukhus. Vardagen på sjukhus består ofta av många måsten, långa väntetider och rädslor. Då är skrattet och leken oerhört viktig.

– Jag har arbetat som sjukhusclown i 20 år och sett hur clownen har varit till hjälp för många barn och ungdomar. När man blir långvarigt sjuk försvinner många gånger kontakterna med kompisar och som sjukhusclown kan jag då bli en tillfällig kompis. En kompis som leker, busar och muntrar upp på ett lyhört sätt, säger Lotten Sjönneby på KulturSjukhuset.

Drama- och musikverksamheten har också blivit något positivt för barn och ungdomar på sjukhuset. Här får de möjlighet att delta i sång och musik, sagor, rytmer, rörelse eller någon annan aktivitet tillsammans med en pedagog.

Kontaktpersoner:
Lotten Sjönneby, KulturSjukhuset
charlott.sjonneby@sll.se

Anna Eliasson, Programkoordinator Sverige Erikshjälpen
anna.eliasson@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.