På Erikshjälpens partnerorganisations rehabiliteringscenter i Masaka får barnen möjlighet att tvätta sig, äta sig mätta och leka.

Eriksdagen gav 3,2 miljoner till barn på gatan i Uganda

När Erikshjälpen Second Hands butiker i lördags firade Eriksdagen gick samtliga dagskassor till barn som lever på gatan i Uganda. Totalt sålde butikerna för rekordsumman 3 277 644 miljoner kronor som oavkortat går till arbetet för barnens rätt till trygghet och skydd.
– Aldrig tidigare har vi sålt så mycket under Eriksdagen. Alla ska sträcka på sig och vara stolta, säger Anette Alm Gustavsson, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand.

Lördagen den 29 april firades Eriksdagen i Erikshjälpen Second Hands butiker runt om i Sverige. Till minne av Erikshjälpens grundare Erik Nilsson, den blödarsjuka pojken som ville uppmuntra andra sjuka barn och vars arbete fortsätter att förvandla livet för barn runt om i världen.

I år gick dagskassorna till arbetet för barns rätt till trygghet och skydd, med fokus på barn som lever på gatan i Uganda. I Uganda finns det många barn som av olika anledningar lever på gatan och deras tillvaro är väldigt otrygg. Här arbetar Erikshjälpens partner CRO för en långsiktig förändring genom stöd med trygga platser, mat och hjälp att återknyta barnen till sina familjer. Partneroganisationen finns nära föräldrar, lärare och myndigheter för att förändra attityder och öka kunskapen om barn som lever på gatan. På deras rehabiliteringscenter i Masaka får barnen möjlighet att tvätta sig, äta sig mätta och leka.

– Jag vill tacka alla kunder, gåvogivare, kafébesökare och engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till Erikshjälpens arbete, så att barnen kan få hjälp och skydd, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.