Eriksdagen slog rekord - Gav över 2 miljoner kronor till Benins barn

Eriksdagen slog rekord - Gav över 2 miljoner kronor till Benins barn

Eriksdagen slog rekord - Gav över två miljoner kronor till Benins barn

I lördags samlade Erikshjälpen in över två miljoner kronor – 2 005 474 – på den årligt återkommande Eriksdagen. Detta sedan organisationens 57 second hand-butiker runt om i Sverige skänkt sina dagskassor till kampanjen ”Inte Till Salu”.
– Fantastiskt! Det är nytt rekord vad gäller försäljningsresultat på Eriksdagen, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand.

Syftet med kampanjen är att belysa och motverka människohandel. Informations- och insamlingskampanjen sträcker sig från 26 april till 31 maj och de insamlade pengarna går i år till Erikshjälpens arbete i Benin i Västafrika.

– Eriksdagen blev en solens och glädjens dag. Inte bara tack vare alla Eriksstipendiater som vi fick lyfta lite extra, utan också för alla glada kunder som strömmade till och handlade rekordmycket för Benins barn. Nu fortsätter vi kampanjen mot trafficking och hoppas ännu fler vill vara med och ge sitt bidrag till detta livsviktiga arbete, säger Tomas Bjöersdorff.

Kampanjen ”Inte Till Salu” fortsätter när Jill Johnson, Malena Ernman, Disa Östrand, Linda Carlsson (Miss Li) och Kim Cesarion engagerar sig ideellt och medverkar i kortfilmer där de återberättar var sitt livsöde från just Benin.

Filmerna visas på kampanjsajten erikshjalpen.se/intetillsalu

Om Benin
I västafrikanska Benin är trafficking mycket vanligt. Fler än 40 000 barn, majoriteten från norra Benin, säljs varje år till grannländerna eller de större städerna för hårt och ofta oavlönat arbete inom exempelvis jordbruks- eller byggsektorn eller andra familjers hushåll. Många flickor tvingas även gifta sig i tidig ålder och det anses bortkastat att satsa på deras utbildning.

I Benin arbetar Erikshjälpen med lokala organisationer för att mobilisera myndigheter mot bland annat barnarbete, tvångsäktenskap och sexuella övergrepp. Organisationen driver också ett center för flickor som flytt undan tvångsäktenskap eller andra typer av våld. Flickorna får bland annat utbildning för att kunna starta ett nytt liv utanför centret.

Länkar www.erikshjalpen.se/intetillsalu

Louise Nordlund Isaksson Erikshjälpen – Chef Insamling och kommunikation
louise.nordlund@erikshjalpen.se

För kontakt med artister
Tanja Määttä - AWB
tanja@awb.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i fler än 20 länder. Fokus är på barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige.

Organisationen arbetar även med folkbildning och opinion, för att sprida kunskap och främja barns rättigheter, både i Sverige och utomlands.

Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från Erikshjälpens second hand-butiker. Institutionella medel är en annan källa till finansiering av insatserna.