På Frihamnsdagarna i Göteborg fick Erikshjälpen motta Giraffenpriset för sitt nationella och internationella arbete.

Erikshjälpen är stolta vinnare av Giraffpriset 2022

”Erikshjälpen är ett lysande exempel på en verksamhet med modiga, innovativa aktiviteter som sticker ut halsen”, så lyder den del av motiveringen till Giraffpriset som Erikshjälpen fick motta på Frihamnsdagarna i Göteborg.

- Vi är så glada och stolta över det här priset, säger Daniel Grahn, generalsekreterare för Erikshjälpen. Det känns fantastiskt att juryn uppmärksammat hela resan från Second Hand-butikerna där vi arbetar med återbruk och bedriver social verksamhet, till överskottet som går till barns bästa runt om i världen.

Sedan 2011 delar det internationella nätverket Social Venture Network Sweden, SVN, årligen ut Giraffpriset. Priset ges till en person eller företag/organisation som stuckit ut halsen, gjort något extra modigt, som trott så starkt på något att man varit villig till ett stort risktagande - inom områdena miljö, CSR eller etik.

- För oss är det viktigt att framhålla att priset går till hela Erikshjälpen, säger Josefine Janossy, Erikshjälpen Second Hand. Både barnrättsorganisationen och second hand-verksamheten. Det är för oss ett kvitto på att våra gemensamma insatser för att skapa klimathopp, föda framtidstro och ge liv åt barns drömmar är framgångsrika.

SVN, är ett internationellt nätverk som arbetar för långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt Agenda 2030 . Medlemmar är företag, akademier och organisationer som arbetar lokalt i varje land med frågor om god etik, miljöhänsyn, socialt ansvar, hälsa och välbefinnande.
      Giraffenpriset består av, förutom äran, ett di­plom och en check på 10 000 kr (Sponsrad av Ekobanken och U&We).

Enligt SVM är Erikshjälpen en god representant för Giraffpriset, och visar mod i många internationelle projekt där man dagligen med sin lokala närvaro jobbar med att bryta motstånd som ofta bygger på okunskap och otillbörliga maktstrukturer.
      - Mod är ett viktigt ord för Erikshjälpen, säger Daniel Grahn. Både när det gäller Barnrättsorganisationens arbete men också miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet i våra Second Hand-butiker. Giraffen blir en påminnelse om att den här världen är komplicerad och man behöver vara modig för att sticka ut halsen.

Juryns motivering:
        "Med fokus på barnens rättigheter i samhället så visar Erikshjälpen mod i många internationella projekt där man dagligen med sin lokala närvaro jobbar med att bryta motstånd som ofta bygger på okunskap och otillbörliga maktstrukturer. Med hjälp av Erikshjälpen Second Hand genereras medel till de sociala och humanitära insatserna. Det ger möjlighet till långsiktighet i projekten och arbetsträning för människor utanför arbetsmarknaden samtidigt som planetens resurser sparas. Under 2022 har man på ett imponerande sätt byggt upp en hjälpverksamhet i Ukraina. Med akutinsatser till drabbade och därefter med fokus på psykosocial hjälp för barn i nöd. Kort sagt Erikshjälpen, som valts ut av juryn till vinnare av Giraffpriset 2022, är ett lysande exempel på en verksamhet med modiga, innovativa aktiviteter som sticker ut halsen och är hållbara ur socialt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv."