Erikshjälpen-butiker motpol till Black Fridays köphets

Erikshjälpen-butiker motpol till Black Fridays köphets

Tänk second hand i första hand och återanvänd istället för att slänga – för att ta hand om planetens resurser. Tillsammans med många andra organisationer och företag står Erikshjälpen Second Hand bakom White Monday den 25 november.

Allt fler börjar tänka till kring sitt köpbeteende i viljan att leva mer hållbart, men det finns mycket kvar att göra. Genom att vara med i White Monday vill vi ytterligare uppmuntra människor att göra medvetna val gällande sin konsumtion, tänka cirkulär ekonomi och ifrågasätta företag som driver på köphets och impulsshoppande, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

För att uppmärksamma White Monday kommer 34 av Erikshjälpen Second Hands butiker runt om i Sverige ha extraöppet måndagen den 25 november, mellan 17 och 20.

White Monday vill vara en motpol till det konsumtionsbeteende som skapas med Black Friday. Det innebär inte att kampanjen vill få alla att helt sluta handla, men däremot att handla mer klimatsmart och utan att förbruka planetens resurser i onödan. White Monday vill uppmuntra till att använda sådant som redan finns istället för att köpa nytt – och att vi ska vara rädda om det vi har så att det kan användas länge, av oss själva eller någon annan. Man måste inte själv äga allt, man kan hyra och låna. Och om något går sönder – laga istället för att slänga och köpa nytt. Om man måste handla nytt ska man köpa saker av god kvalitet som kan användas länge.

– Vi behöver förskjuta normen så att det naturliga valet är att konsumera på ett mycket mer klimatsmart sätt än vi gör i dag. Då är det en styrka att vi är många organisationer, företag och privatpersoner som går samman och arbetar tillsammans. Vi behöver hjälpas åt och inspirera varandra till ett mer hållbart sätt att leva, säger Anette Alm Gustafsson.

Erikshjälpen Second Hand-butiker som deltar i White Monday-kampanjen 2019:

Arvika

Kontakt:

Anette Alm Gustafsson, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand
anette.alm.gustafsson@erikshjalpen.se

Kontaktuppgifter till de deltagande butikerna hittas via https://erikshjalpen.se/second-hand/vara-butiker/

#whitemonday

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, två i Norge samt e-handeln Secondhand.se. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 17 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.