Barnrättsorganisationen Erikshjälpen stöttar ukrainska barn och familjer, både de som lever som internflyktingar i Ukraina och de som flytt till Moldavien och Rumänien.

Erikshjälpen-butiker stöttar ukrainska flyktingar

Erikshjälpen inleder nu en hjälpinsats för internflyktingar i Ukraina, samtidigt som barnrättsorganisationen också stöttar flyktingar som tagit sig över gränsen till Moldavien och Rumänien. I många av Erikshjälpen Second Hands butiker kan den som handlar välja att runda upp för Ukraina eller ge en gåva direkt.

– Det är fantastiskt att se det stora engagemanget för att hjälpa Ukrainas befolkning! Många kommer till våra butiker eller hör av sig till oss för att de vill vara med och hjälpa. Vi på Erikshjälpen ska göra allt vi kan för att pengarna som skänks till oss ska göra så stor nytta som möjligt för ukrainska barn och familjer, säger Daniel Grahn.

Ungefär hälften av Erikshjälpen Second Hands butiker i Sverige erbjuder nu kunderna att runda upp för Ukraina och fler butiker kommer erbjuda den möjligheten inom kort. Vissa butiker gör tillsammans med lokala samarbetspartners egna hjälpsändningar, men Erikshjälpens huvudfokus ligger på att samla in pengar till hjälpinsatser på plats eftersom det behovet är störst just nu.

Hjälpinsats på plats

Den hjälpinsats som Erikshjälpen nu inleder inne i Ukraina handlar om att ge mat, kläder, filtar och andra förnödenheter till människor som gömmer sig i skyddsrum eller lever som internflyktingar. Erikshjälpen bekostar också psykosocialt stöd och socialhjälp till drabbade människor, både direkt på plats men också via telefon och internet. Alla insatser sker tillsammans med lokala partnerorganisationer.

– Vi har ett särskilt fokus på att hjälpa barn, som trots att de inte har något med kriget att göra ofta är de som drabbas hårdast. De kan själva skadas eller dödas, de kan mista en eller flera familjemedlemmar. Många barn tvingas sluta skolan, risken för övergrepp och trafficking ökar och barns drömmar och framtidshopp krossas, säger Daniel Grahn.

Ger flyktingstöd i Moldavien och Rumänien

Erikshjälpen har sedan många år verksamhet i Ukrainas grannländer Rumänien och Moldavien. I Moldavien bistår man nu med psykosocialt stöd och trygga barnaktiviteter på mottagningscenter för ukrainska flyktingar och liknande insatser förbereds i Rumänien. Många barn har fått lämna sina pappor och bröder vid den ukrainska gränsen.

Erikshjälpen har ett regionkontor i Rumänien där personalen gör löpande analyser och håller tät kontakt med partnerorganisationerna för att se vilken hjälp som behövs och vart. Erikshjälpen samverkar också med flera andra aktörer i Ukraina, Moldavien och Rumänien, för att tillsammans koordinera hjälpinsatser så effektivt som möjligt.

Kontakt

Kontaktuppgifter till respektive Erikshjälpen Second Hand-butik finns här: https://erikshjalpen.se/second-hand/vara-butiker/

Annica Ekberg, kommunikations- och insamlingschef på Erikshjälpen
annica.ekberg@erikshjalpen.se