Erikshjälpen expanderar och storsatsar inför framtiden

Som ett led i att Erikshjälpen expanderar och storsatsar inför framtiden förläggs vissa delar av verksamheten till Jönköping – samtidigt som betydande verksamhet fortsatt kommer att vara kvar i Holsbybrunn.
– Det går bra för oss och vi växer rejält. Vi har helt enkelt blivit trångbodda, säger kommunikationschefen Louise Nordlund-Isaksson.

Det finns en naturlig förklaring till valet av Jönköping.
– Vi har redan två mindre kontor där som slås ihop och dessutom bor flera av våra medarbetare på orten och pendlar i dagsläget till Holsbybrunn, säger Louise Nordlund-Isaksson.Tack vare en mycket gynnsam utveckling har Erikshjälpen under de fyra senaste åren kunnat fördubbla sina projektinsatser.

I takt med den positiva utvecklingen har det också blivit allt tydligare att de nuvarande lokalerna i Holsbybrunn är för små.

– Behoven av insatser för barns rättigheter, bistånd och utveckling runt om i världen är stora. Vi arbetar idag i ca. 25 länder inklusive Sverige. Det är många människor som är engagerade och vill hjälpa till, inte minst som volontärer i våra second hand-butiker, och fler är välkomna! Både privata givare och t.ex. Sida har visat stort förtroende för hur Erikshjälpens arbete bedrivs. Vi jobbar hela tiden med kvaliteten på våra insatser och har fått mer pengar att förvalta. Detta innebär att det också behövs mer personal för alla våra projekt, säger Louise Nordlund-Isaksson.

Erikshjälpens styrelse har därför fattat ett inriktningsbeslut om en modell med två kontor. Det formella beslutet kommer att tas på ett ordinarie styrelsemöte den 22 maj och förändringarna ska sedan genomföras under hösten 2014.

Personalen har informerats om planerna och fackliga förhandlingar har inletts. Förändringsplanerna innebär inga neddragningar av verksamheten – tvärtom.
– Vi kommer att fortsätta satsa i Holsbybrunn. Dessutom ser vi chanser att utveckla nya nätverk och mötesformer i Jönköping. Detta är positivt för båda orterna, konstaterar Louise Nordlund-Isaksson.

Förutom Erikshjälpens insamlingsstiftelse och Erikshjälpens Second Hand-butiker, kommer systerorganisationerna Human Bridge, Skandinaviska Läkarbanken och Rotarys Läkarbank fortsatt vara kvar i lokalerna i Holsbybrunn. Human Bridge hanterar i biståndsarbetet betydande volymer av begagnat sjukvårdsmateriel och textilier. Under förutsättning att vissa praktiska omständigheter kan ordnas, planerar organisationen att utveckla sin verksamhet i Holsbybrunn.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i fler än 20 länder. Fokus är på barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige.

Organisationen arbetar även med folkbildning och opinion, för att sprida kunskap och främja barns rättigheter, både i Sverige och utomlands.

Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från Erikshjälpens second hand-butiker. Institutionella medel är en annan källa till finansiering av insatserna.