Erikshjälpen fick 1,75 miljoner från Musikhjälpen

Erikshjälpen fick 1,75 miljoner från Musikhjälpen

Unga i Kenya måste bli mer medvetna om riskerna med HIV och hur man skyddar sig. För arbetet med att stoppa spridningen av HIV har Erikshjälpen fått 1 750 000 kronor från Musikhjälpens insamling 2014.

I Kenya är 45 procent av befolkningen yngre än 15 år och 19 procent är mellan 15 och 24 år. I övergången från barndom till vuxenliv är det många kenyanska ungdomar som hamnar i sexuella situationer som kan föra med sig både könssjukdomar och oönskade graviditeter. Sexdebuten sker ofta tidigt och få ungdomar har tillgång till korrekt information om HIV. I Kenyanska skolor erbjuds dålig eller obefintlig sexualundervisning, trots att undersökningar visar att god sexualundervisning gör att unga sexdebuterar senare och har färre sexpartners.

Pengarna från Musikhjälpen kommer användas till ett projekt vars mål är att öka riskmedvetenheten och minska smittspridningen bland unga mellan 15 och 19 år i Kisii County, som ligger i sydvästra Kenya. Enligt rapporten Kenya AIDS Indicator Survey är området där Kisii ligger ett av de värst drabbade av HIV.

Erikshjälpen arbetar genom samarbetsorganisationen I Choose Life-Africa för att bland annat stärka möjligheterna till korrekt undervisning om HIV och aids i tio skolor i Kisii County. Under projektet kommer lärare, föräldrar och personer som kan fungera som ambassadörer, mentorer och förebilder att utbildas. Genom information i radio och sociala medier samt genom samarbete med myndigheter, religiösa organisationer och näringsliv ska över 100 000 kommuninvånare nås med information. Erikshjälpen försöker påverka myndighetspersoner att ta fram policys och program för hur HIV ska förebyggas i området.

– Projektet kommer pågå april 2015 - september 2016 och förhoppningen är att unga ska engagera sig i arbetet med att stoppa spridningen av HIV, så att satsningen kan fortsätta även när projektet från Erikshjälpen och I Choose Life-Africa är avslutat, säger Kent Larsson på Erikshjälpen, programkoordinator Östafrika.

”Hjälp oss stoppa spridningen av HIV” var temat för Musikhjälpen 2014, som sedan 2008 sänds i radio och tv under en vecka i december. Lyssnare och tittare kan önska låtar i samband med att de skänker pengar. Många privatpersoner och företag anordnar också egna insamlingar eller event till förmån för Musikhjälpen. Den totala slutsumman för Musikhjälpens insamling 2014 blev drygt 34 miljoner.

Kontaktperson:

Kent Larsson
Programkoordinator Östafrika
kent.larsson@eriksdevelopment.org

Bild: Genom samarbetsorganisationen I Choose Life-Africa kommer Erikshjälpen använda pengarna från Musikhjälpen för att bland annat stärka möjligheterna till korrekt undervisning om HIV och aids i tio skolor i Kisii County, Kenya.
Foto: I Choose Life-Africa