Erikshjälpen fick återigen stor utdelning  av PostkodLotteriet

Erikshjälpen fick återigen stor utdelning av PostkodLotteriet

Nu är det klart. Erikshjälpen fick igår ta emot sin femte check från Svenska PostkodLotteriet och summan blev hela 8 miljoner kronor. Vinnarna är bland annat alla de gatubarn i Uganda som ingår i Erikshjälpens projekt, samt barn i Myanmar, som lever i den krigsdrabbade Kachinstaten.

Totalt delar PostkodLotteriet i år ut rekordsumman på över 1, 1 miljarder kronor kronor fördelat på 49 förmånstagare. Det är PostkodLotteriets dryga en miljon lottköpare som möjliggör utdelningen som i år slog alla rekord. Erikshjälpen har sedan 2009 fått över 32 miljoner kronor i utdelning.

– De här pengarna kommer definitivt att göra skillnad för många barn. Vi kan nu tack vare alla lottköpare planera vidare för att hjälpa gatubarn i Uganda och barn i Myanmar, som lever i den krigsdrabbade Kachinstaten. Barnen behöver skydd mot trafficking, utnyttjande och hjälp att bearbeta traumatiska upplevelser. Deras släktingar behöver få stöd att ta emot barn som förlorat eller tappat bort sina föräldrar, säger Bengt Swerlander, Erikshjälpens generalsekreterare.

Förra årets projektpengar från PostkodLotteriet har bland annat gått till att stärka rättigheterna för barn med funktionshinder i Tanzania. Många föräldrar väljer att mer eller mindre gömma dessa barn som då heller inte får tillgång till utbildning och ett socialt liv. Fattigdom och HIV/Aids bidrar till att ytterligare förvärra situationen. Läs mer: http://www.erikshjalpen.se/omerikshjalpen/samarbeten/svenska-postkodlotteriet/

För mer information:
Bengt Swerlander, Generalsekreterare, Erikshjälpen
0383-467 463, 0709-37 33 02

Louise Nordlund-Isaksson, Kommunikationschef, Erikshjälpen
0383-467 454, 0709-37 33 05

Fakta om PostkodLotteriet
Svenska PostkodLotteriet är Sveriges största lotteri, med över en miljon kunder. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och visionen är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela överskottet doneras till ideella ändamål, via de 49 organisationer som Svenska PostkodLotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har lotteriet delat ut 4,9 miljarder kronor till ideella sektorn och över 6 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien är lotteriet världens näst största privata givare till välgörande ändamål. 2013 omsatte Svenska PostkodLotteriet 3,5 miljarder kronor.