Erikshjälpen i fördjupat samarbete med Elfsborg

Erikshjälpen i fördjupat samarbete med Elfsborg

Barn från socialt och ekonomiskt utsatta familjer får möjlighet att åka på fotbollsläger genom ett förstärkt samarbete mellan IF Elfsborg och Erikshjälpen.

I morgon, fredag den 24 april klockan 11.00, bjuder Erikshjälpen och IF Elfsborg in till en pressträff för att berätta om den nya satsningen. Pressträffen hålls i Erikshjälpens second hand-butik i Borås.

– Vi är mycket glada över att kunna inleda ett samarbete med Erikshjälpen som vi anser är en av de mest trovärdiga organisationerna i Sverige. Dessutom är vi båda engagerade i att göra bra saker för vår region och vi hoppas att detta är starten på ett långsiktigt samarbete, säger Stefan Andreasson, klubbchef IF Elfsborg.

Sedan 2007 arrangerar IF Elfsborg fotbollslägret Camp Elfsborg fotbollsskola på sommaren. Målgruppen är tjejer och killar som är 10-14 år gamla. Det viktiga under lägret är gemenskap och glädje, hur duktig man är på fotboll spelar mindre roll. Intresset för fotbollslägret har ökat och klubben vill utveckla verksamheten från en till två veckor för att ge fler barn möjlighet att delta. Erikshjälpen är officiell partner till Camp Elfsborg fotbollsskola och genom bidrag från Erikshjälpen kan IF Elfsborg göra det möjligt för barn i ekonomiskt eller socialt utsatta situationer att delta i lägret.

– På fritid och lov blir de sociala och ekonomiska olikheterna bland barn extra tydliga. Det kan leda till utanförskap och risk för att hamna i destruktiva miljöer. Genom samarbetet med IF Elfsborg kan Erikshjälpen ge dessa barn möjlighet till en berikande upplevelse och en uppmuntran som kan vara en morot till att fortsätta sitt engagemang inom idrotten i olika lokala föreningar, säger Birgitta Johansson, biträdande programchef på Erikshjälpen.

Fokus för denna nya satsning är barn i fotbollsklubbar i regionen. Sedan tidigare samarbetar IF Elfsborg och Erikshjälpen Second Hand i Borås kring ett projekt för flickors rättigheter i Garissa, nordöstra Kenya.

Välkommen på pressträff den 24 april klockan 11.00!
Erikshjälpen Second Hand i Borås, Vegagatan 1.

Medverkande vid pressträffen:
Stefan Andreasson, klubbchef IF Elfsborg
Eric Sjölin, medlemsansvarig/SLO IF Elfsborg
Jan Ryrlén, fotbollsadministration/verksamhetsansvarig Vi Tillsammans
Birgitta Johansson, biträdande programchef Erikshjälpen
Björn Josefsson, butikschef Erikshjälpen Second Hand Borås

Kontaktperson:
Birgitta Johansson, biträdande programchef Erikshjälpen
0725-24 77 10, birgitta.johansson@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.

Erikshjälpen Second Hand Butiker är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, samt en i Norge. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.