4 av 5 barn som bor på barnhem är inte föräldralösa. Erikshjälpen och Childhood lanserar nu Barnhemskollen.

Erikshjälpen och Childhood lanserar Barnhemskollen

Antalet barnhem ökar dramatiskt i flera delar av världen trots att samstämmig forskning visar att barn mår bäst av att växa upp i familj – och trots att en majoritet av barnen på barnhemmen inte är föräldralösa. Det här är okänt för många som på olika sätt stödjer barnhem. Många är heller inte medvetna om att engagemanget i sig faktiskt kan leda till att fler barn placeras på barnhem. Detta vill barnrättsorganisationerna Erikshjälpen och Childhood ändra på – med hjälp av projektet Barnhemskollen, som lanseras i dag, fredag.

Barnhemskollen är ett upplysningsprojekt som drivs gemensamt av Erikshjälpen och Childhood. Syftet är att sprida kunskap om hur barn påverkas av att växa upp på barnhem och uppmuntra svenska folket att styra om sitt engagemang mot bättre och mer hållbara stödalternativ till barn som lever i utsatthet.
Många sätter ett likhetstecken mellan barnhem och föräldralösa barn, men faktum är att 4 av 5 barn på barnhem har minst en förälder kvar i livet.
– Forskning visar att den främsta orsaken till att barn hamnar på barnhem är fattigdom. Familjerna offrar sig för att ge sina barn en möjlighet till utbildning, hälsovård och stadig tillgång till mat. I Sverige är det självklart att barn har rätt till en familj och samhällets inriktning är att så långt det är möjligt hjälpa de biologiska föräldrarna att ta hand om sina barn. Genom att stödja barnhem kan vi omedvetet medverka till att barn skiljs från sina föräldrar, säger Peter Toftgård, internationell programchef på Erikshjälpen.

Barnhemskollen vänder sig framför allt till tre målgrupper: människor som stödjer barnhem ekonomiskt samt volontärer och turister.
Volontärresebranschen är en av de snabbast växande turistområdena globalt och barnhem är en av de mest efterfrågade placeringarna.
Många turister passar också på att besöka barnhem i samband med en semesterresa. I flera länder ligger många av barnhemmen i eller i närheten av populära turistmål. Det är ingen slump. Barnhem i turisttäta områden har blivit en lönsam affärsidé dit barn rekryteras och presenteras som föräldralösa för att locka till donationer från välvilliga besökare, vilket faktiskt är en form av trafficking.
– Vi ser med stor sorg och stor oro hur just ekonomiska drivkrafter gör att många barnhem släpper in besökare och korttidsvolontärer utan någon som helst bakgrundskontroll och hänsyn till barnens integritet. Ju fler besökare och volontärer och ju fler omhändertagna barn, desto större inkomst får barnhemmet. Det är oerhört cyniskt att på detta sätt utnyttja människors välvilja och fattiga föräldrars desperation och dröm om att ge sina barn en bättre framtid, säger Britta Holmberg, programchef Childhood.

Onsdagen den 5 juli leder Erikshjälpen tillsammans med Childhood och Länsstyrelsen i Stockholm ett seminarium på årets politikervecka i Almedalen. Rubriken för seminariet är ”Barnhemskollen – hur godhjärtade människor bidrar till att öka barns utsatthet”.

För mer information om projektet se barnhemskollen.se
Kontakt:
Peter Toftgård, internationell programchef Erikshjälpen