Författaren och stå upp-komikern Jonas Helgesson föreläser i Erikshjälpens Second Hand-butik i Helsingborg under fredagen.

Erikshjälpen ordnar tredagars folkfest i Helsingborgbutiken

Den 8-10 september 2022 bjuder Erikshjälpen in till en tredagars folkfest i second hand-butiken på Måndagsgatan 6, i Helsingborg. Folkfesten går under namnet Erikshjälpen ♥ Helsingborg. På programmet finns gratis fika och aktiviteter för barn och vuxna. Festen är Erikshjälpens sätt att tacka invånarna i Helsingborg, som med varje köp i second hand-butiken och sina gåvor bidrar till att minska barns utsatthet i världen.

– Erikshjälpen är något så unikt som en barnrättsorganisation och en second hand-verksamhet med en gemensam vision; för barnen och världen de drömmer om. Genom Erikshjälpen får barn både i Sverige och runt om i världen utbildning, hälsa och trygghet. Men det är tack vare att privatpersoner, företag och organisationer som väljer att ge pengar, gåvor, tid och energi som vårt arbete för barnen blir möjligt. Det vill vi uppmärksamma under de tre dagarna. Vi vill också lyfta våra planer på att agera lokalt, säger Jonathan Egerbo som är regionchef på Erikshjälpen Second Hand, och projektledare för Erikshjälpen ♥ Helsingborg.

Erikshjälpen ♥ Helsingborg inleds torsdagen den 8 september med öppet hus i second hand-butiken. Besökare får möjlighet att möta olika delar av Erikshjälpens organisation och höra hur och var i Sverige och världen barnrättsorganisationen arbetar. Bland annat kommer Erikshjälpen Framtidsverkstad att vara på plats, som arbetar för jämlika uppväxtvillkor och att barn och ungdomar ska känna till sina rättigheter och få verktyg för att kunna påverka sina liv.

– En av sakerna jag älskar mest är att komma till Framtidsverkstaden. Det är där jag typ hör hemma. Jag kan i princip vara med och hjälpa till att förändra samhället till något mycket bättre, säger en 14-årig deltagare på Erikshjälpen Framtidsverkstad.

Fredagen den 9 september håller författaren och stå upp-komikern Jonas Helgesson en föreläsning i butiken. Jonas föddes med en svår CP-skada men lever trots det ett liv som få trodde var möjligt. Han har lärt sig tala, lämnat rullstolen, tagit körkort och nu bor han och hans familj i ett hus utan några hjälpmedel alls – ja, om man bortser från diskmaskinen.

– Vi är så glada att välkomna Jonas Helgesson till Erikshjälpen ♥ Helsingborg. Han är alltid inspirerande och hans öppenhet, självdistans och förmåga att se det komiska i situationer gör att man får skratta mycket mitt i allvaret, säger Jonathan Egerbo.

Den sista dagen på Erikshjälpen ♥ Helsingborg är barnen lite extra välkomna till butiken. Den 10 september är det nämligen Familjedag. Bilbana, pysselhörna, fiskedamm, trollkarl och ansiktsmålning är några av de helt gratis aktiviteter som barnen erbjuds mellan klockan 10 - 15.

För intervju om Erikshjälpen ♥ Helsingborg, kontakta:

Jonathan Egerbo, Projektledare
jonathan.egerbo@erikshjalpen.se

För intervju med Jonas Helgesson, kontakta:

Samuel Åhl, eventansvarig
samuel.ahl@erikshjalpen.se