Erikshjälpen Second Hand öppnar butik i Borås

Erikshjälpen Second Hand öppnar butik i Borås

Lördagen den 29 mars 2014 slår portarna upp till en ny Erikshjälpen second hand-butik i Borås. På Vegagatan 1, med en totalyta av 2016 kvm, kommer nu en fräsch butik erbjuda ett stort urval av varor och ett välfyllt sortiment, allt enligt Erikshjälpens vinna-vinna-koncept. Överskottet kommer att gå till insatser för barn och ungdomar i Borås och till biståndsprojekt i andra länder.

– Allt överskott från försäljningen kommer att gå till sociala och humanitära insatser för barn och ungdomar i Borås och till biståndsprojekt i andra länder. Miljöeffekterna av ett ökat återbruk är påtagliga och kunder tilltalas av de låga priserna, helt enkelt ett vinna-vinna-koncept, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef, Erikshjälpen Second Hand Butiker.

Second hand som bransch är inte bara en del av en växande upplevelsekultur, den skapar
också sysselsättning och är en trevlig mötesplats för många. Butiken, som kommer att bli
den 58:e Erikshjälpenbutiken, är förlagd på Vegagatan 1 och kommer drivas i egen regi.

– Butiken kommer att få en betydande roll som ger en hjälpande hand inte bara
till internationellt bistånd utan stärker också sociala insatser i Borås. Dessutom är
second hand som bransch inte bara en del av en växande upplevelsekultur den skapar
också sysselsättning och bidrar till en förbättrad miljö, säger Tomas Bjöersdorff.

Foto: Eget arkiv
Bilden är tagen i våras, då Erikshjälpen öppnade en ny butik i Halmstad.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i fler än 20 länder. Fokus är på barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige.

Organisationen arbetar även med folkbildning och opinion, för att sprida kunskap och främja barns rättigheter, både i Sverige och utomlands.

Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från Erikshjälpens second hand-butiker. Institutionella medel är en annan källa till finansiering av insatserna.