Erikshjälpen Second Hand öppnar sin 55:e butik i Uppsala

Erikshjälpen Second Hand öppnar sin 55:e butik i Uppsala

Lördagen den 7 september slår portarna upp till en ny Erikshjälpen second hand-butik i Uppsala. Med en yta av 1 380 kvm, kommer snart en fräsch butik erbjuda ett stort urval av varor och ett välfyllt sortiment, allt enligt Erikshjälpens vinna-vinna-koncept.

- Allt överskott från försäljningen kommer att gå till sociala och humanitära insatser för barn och ungdomar i Uppsala och i flertalet andra länder. Miljöeffekterna av att återvinna är påtagliga och kunder tilltalas av de låga priserna, helt enkelt ett vinna-vinna-koncept, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef, Erikshjälpen Second Hand Butiker.

Second hand som bransch är inte bara en del av en växande upplevelsekultur, den skapar också sysselsättning och är en trevlig mötesplats för många.

- Vi hoppas och tror att många frivilliga i och runt Uppsala vill göra en insats i butiken, oavsett om man är pryltokig, samlare eller vill göra en insats för att hjälpa världens utsatta barn. Verksamhetens framgång bärs av volontärer, säger Tomas Bjöersdorff.

Butiken, som kommer att vara förlagd på Bolandsgatan 8A i stadsdelen Boländerna, är ett spännande samarbete mellan Erikshjälpen och Newmaninstitutet i Uppsala, högskolan för teologi, filosofi och kultur.

Välkommen att bevaka!

Foto: Förberedelserna i Uppsalabutiken är i full gång. Här är en volontär som förbereder skoavdelningen i Linköpingsbutiken, som öppnade förra våren.
Fotograf: Lasse Hejdenberg