Erikshjälpen Second Hand skänker rekordsumma till Världens Barn

Erikshjälpen Second Hand skänker rekordsumma till Världens Barn

3,4 miljoner kronor. Så mycket sålde Erikshjälpen Second Hands butiker varor för under lördagen den 5 oktober – och varje krona går nu till Världens Barn-insamlingen.

– Det känns väldigt roligt och viktigt att vi på detta sätt kan bidra till Världens Barn. Jag vill säga tack till alla kunder som handlade under lördagen, men också till alla fantastiska medarbetare och alla som skänker saker till second hand-butikerna. Det vi åstadkommer tillsammans gör verklig skillnad för många barn, både utomlands och i Sverige, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Det finns ett stort engagemang för Världens Barn, både bland kunder och butiksmedarbetare, vilket märktes under lördagen. I många second hand-butiker uppmärksammades Världens Barn genom roliga barnaktiviteter eller något extra gott i kaféet

Den sammanlagda dagskassan från lördagens försäljning i Erikshjälpen Second Hands 60 svenska butiker och e-handeln secondhand.se blev 3,4 miljoner kronor. Det är en ökning med cirka 258 000 kronor jämfört med 2018 och nytt rekord.

Erikshjälpen är också en av de 14 organisationer som får del av de pengar som samlas in under Världens Barn-kampanjen. Pengarna kommer bland annat användas till ett projekt med flyttbara skolor i Bangladesh, som säkrar möjligheten till utbildning för barn som lever i ett område som drabbas hårt av klimatförändringar.

Kontakt:
Anette Alm Gustafsson, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand
anette.alm.gustafsson@erikshjalpen.se

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, två i Norge samt e-handeln Secondhand.se. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 17 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.