På Almedalen 2023 provades en ambulerande butik i liten skala. Nu ska pop up-butiken på allvar bli en del av Erikshjälpen Second Hand. och den första dyker upp under Järvaveckan.

Erikshjälpen Second Hand vill möta nya kunder på Järvaveckan

Järvaveckan blir startskottet för Erikshjälpen Second Hands nya koncept "Pop up on the road". Med hjälp av mobila butiker vill second hand-kedjan komma ut och möta nya kundgrupper.

Konceptet ”Secondhand.se by Erikshjälpen” har nu tagits till en ny nivå. Med hjälp av pop up-butiker till tillfälliga kortare event ska fler svenskar upptäcka second hand. Under Järvaveckan den 29 maj-1 juni i Solna är det premiär för Erikshjälpens ”Pop up on the road”.

Tanken med de mobila popupbutikerna är att skapa möten med nya kundgrupper. Genom att flytta butikerna till olika platser och evenemang vill man möta kunderna där de är och bredda sitt nätverk.
- Vi gör den här satsningen för att komma närmare våra kunder och få fler konsumenter och bli cirkulenter, berättar Cathrine Kylesten, Hållbarhetschef på Erikshjälpen Second Hand. Det här är en möjlighet för oss att bättre förstå kundernas behov, samtidigt som vi sprider vår vision och stärker vårt samhällsengagemang

Att Erikshjälpen Second Hand i år väljer att finnas med under Järvaveckan handlar inte bara om att nå en ny marknad, utan också om att man vill delta i det politiska samtalet.
    - Förutom att sprida glädjen och nyttan med att handla cirkulärt hoppas vi att få visa på det mervärde som finns hos ideell second hand, i form av socialt arbete och ett överskott som går till insatser för barns rättigheter, säger Cathrine Kylesten.

Det är second hand-butikerna i Vårby och Häggvik som står för sortimentet i ”Pop up on the road”. Järvabesökaren kommer att kunna köpa allt från en stilig kavaj, sommarklänningar och solglasögon till ett handplockat urval för hem och hushåll.
      - Våra pop up-butiker visar hur enkelt och roligt det kan vara att handla second hand och samtidigt bidra till en hållbar framtid, säger Cathrine Kylesten.

Erikshjälpen Second Hand finns på Järvaveckans Torghandel.

Kontakt: Cathrine Kylesten, cathrine.kylesten@erikshjalpen.se,