Erikshjälpens nya citynära butik – ett lyft för second hand i Eslöv

Erikshjälpens nya citynära butik – ett lyft för second hand i Eslöv

Den 19 november slår Erikshjälpen Second Hand upp dörrarna för sin nya butik i Eslöv. Med moderna, centralt belägna lokaler kan butiken erbjuda ännu fler möjligheten att handla hållbart.
- Intresset för second hand bara ökar och nu hoppas vi att ännu fler hittar till oss på Erikshjälpen, säger Christel Nilsson, butikschef i Eslöv.

Onsdagen den 16:e november stängs Erikshjälpen Second Hands gamla butik, som har legat på Kvarngatan i Eslöv sedan 1996. Under en längre tid har Erikshjälpen sökt efter en ny lokal och på Västerlånggatan 12 hittade man till slut den perfekta lokalen med det ultimata läget. Den 19 november slår man upp dörrarna för en helt nyrenoverad butikslokal närmare Eslövs centrum.
- Det känns fantastisk att den äntligen få öppna vår ”nya” butik, säger Christel Nilsson. Lokalen har visserligen färre kvadratmeter men butiksytan är luftigare och utnyttjas bättre.

Det blir större försäljningsyta och mindre lager i butiken, eftersom Eslövsbutiken ska förses med varor från Erikshjälpen Second Hand i Lund, men Eslöv kommer fortfarande att ha en gåvomottagning.
- Det här är en jätteuppgradering för vår butik i Eslöv, säger Jonathan Egerbo, Regionchef Syd för Erikshjälpen Second Hand. Förutom det citynära läget och bättre lokaler, får vi också möjlighet att anpassa vårt sortiment efter det kunderna vill ha.

På Erikshjälpen Second Hand i Eslöv arbetar 30 personer, både anställda och volontärer. Med de nya lokalerna, som skapar en bättre arbetsmiljö, hoppas Christel Nilsson att fler ska bli intresserade av att vara en del av Erikshjälpen.
- Vi blir mer kund- och personaltillgängliga, och det leder förhoppningsvis till att fler vill vara med på resan där vår arbetsplats skapar överskott för barnen och världen de drömmer om.

Ny-öppningsdagen lördagen den 19 november bjuds det på godis och alkoholfritt bubbel.

I samband med flytten övergår också butiken från att drivas i samarbete med Eslövs Biståndscenter till att bli helägd av Erikshjälpen Second Hand.

Vid frågor kontakta:

Christel Nilsson, butikschef Erikshjälpen Second Hand i Eslöv

Jonathan Egerbo, Regionchef Syd för Erikshjälpen Second Hand

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation med en ideell second hand-verksamhet. Tillsammans har vi en gemensam vision; En förändrad värld där barns drömmar får liv. Lokalt och globalt arbetar vi för att stärka och hjälpa barn. Överskottet från second hand-verksamheten bidrar, tillsammans med generösa gåvor, till att möjliggöra våra insatser för att barn ska få gå i skolan, må bra och vara trygga. Arbetsträningen i våra second hand-butiker föder också framtidstro för barn med föräldrar som står utanför arbetsmarknaden och den cirkulära försäljningen ger klimathopp för kommande generationer.