Erikskassen ska göra det smidigare att vara cirkulär

Erikskassen ska göra det smidigare att vara cirkulär

En smidig lösning för att rensa garderoben samtidigt som man bidrar till återanvändning och en förändrad värld där barns drömmar får liv. Det är syftet med Erikskassen som nu lanseras av Erikshjälpen Second Hand. Ett enkelt sätt för kunder på Secondhand.se att inte bara handla cirkulärt, utan också skänka sina pre-loved plagg till förmån för Erikshjälpens arbete.

Secondhand.se har sedan starten 2018 försetts med varor från Erikshjälpen Second Hands fysiska butiker. Så kommer det fortfarande att vara – men från och med nu finns också möjligheten att skänka sina gåvor direkt till Secondhand.se. På Secondhand.se kan man, i samband med sitt köp eller helt separat, välja att beställa hem en kasse som man sedan fyller med de plagg man vill skänka och lämnar in till sitt närmaste Schenkerombud.

Smidig lösning

– Erikskassen är en smidig lösning för att rensa i garderoben samtidigt som man bidrar till återanvändning och en förändrad värld där barns drömmar får liv. Vi hoppas att den ska bli en uppskattad service, säger Frida Espes, e-handelschef på Secondhand.se och fortsätter:

– Vi vet att många vill återanvända mer och bli mer cirkulära, samtidigt som det i många kommuner saknas bra möjligheter till hushållsnära insamling. Med Erikskassen hoppas vi därför öka den totala återanvändningsgraden och minska återvinningen.

Fokus på kläder

Erikskassen är tänkt för kläder och accessoarer – ömtåliga gåvor uppmuntras fortfarande att lämna in till Erikshjälpen Second Hands fysiska butiker. Kassen kostar 15 kronor för kunden att beställa hem.

– Det känns viktigt att vi som biståndsdriven second hand ska kunna erbjuda denna service. Men eftersom vi är just biståndsdrivna behöver vi ta ut en avgift för servicen och det tror vi att våra kunder har förståelse för – att lämna gåvor till oss är någonting annat än att lämna till kommersiella aktörer, säger Frida Espes.

En historisk koppling

Namnet Erikskassen är framtaget för att signalera det unika med att skänka gåvor till just Erikshjälpen.

– Vår grundare Erik Nilsson fick många gåvor skickade till sig under starten av Erikshjälpens verksamhet, gåvor som han sedan förvaltade på ett ansvarsfullt sätt och genom dem förändrade tillvaron för barn i utsatta livssituationer. Målet med Erikskassen är precis detsamma. Ju mer vi säljer på Secondhand.se, desto större överskott kan vi lämna till Erikshjälpens arbete för barnen och världen de drömmer om, säger Frida Espes.

Erikskassen lanseras på Secondhand.se onsdagen 25 maj.

Kontakt:

Frida Espes, e-handelschef: 070-365 09 44, frida.espes@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation med en ideell second hand-verksamhet. Tillsammans har vi en gemensam vision; En förändrad värld där barns drömmar får liv. Lokalt och globalt arbetar vi för att stärka och hjälpa barn. Överskottet från second hand-verksamheten bidrar, tillsammans med generösa gåvor, till att möjliggöra våra insatser för att barn ska få gå i skolan, må bra och vara trygga. Arbetsträningen i våra second hand-butiker föder också framtidstro för barn med föräldrar som står utanför arbetsmarknaden och den cirkulära försäljningen ger klimathopp för kommande generationer.