Femårsjubilerande Erikshjälpen Second Hand i Kortedala bygger om för framtiden

Femårsjubilerande Erikshjälpen Second Hand i Kortedala bygger om för framtiden

Fler kassor, mysigare barnavdelning och en ny klädavdelning. På Erikshjälpen Second Hand i Kortedala har personalen bestämt sig för att använda pandemitiden så effektivt de kan – genom att bygga om butiken inför femårsjubileet.
– Vi satsar hoppfullt på det som ska komma sen, säger biträdande butikschef Emelie Johansson.

Just nu är det ett visst byggkaos i delar av second hand-butiken i Kortedala. Barnavdelningen byggs om, liksom avdelningarna för hem- och hushåll och kläder. Butiken får också fler kassor.

– Vi räknar med att vara klara i mitten av februari. Då kommer vi ha en ännu finare och mer kundvänlig butik där vi också kan ha fler varor till försäljning samtidigt. Vi satsar lite extra på barnavdelningen, som är vårt hjärta mitt i butiken. Vi vill att det ska märkas att vi är en barnrättsorganisation, säger Emelie Johansson.

Gåvomottagningen förbättras också, liksom det område bakom kulisserna där personalen hanterar och prismärker de skänkta gåvorna innan de kommer ut till försäljning.

– Vi försöker se det rådande läget som en möjlighet att utveckla verksamheten och förbereda oss på det som kommer efter pandemin. Jag tror att det kommer finnas ett sug efter att få ge sig ut och handla igen – och att handla hållbart i synnerhet, säger Emelie Johansson.

En trygg plats för kunder och medarbetare

Pandemin har påverkat butiken på flera sätt. Volontärer i riskgrupp tvingas vara hemma, kaféet har stängt och max 30 kunder får finnas i butiken samtidigt. För att minska risken för trängsel har öppettiderna utökats och på golvet finns avståndsmarkeringar.

– Vi har försökt att ligga ett steg före med hur vi arbetar för både våra kunders och våra medarbetares säkerhet, så att vi inte ska hamna i en situation där vi inte kan ha butiken öppen, säger Emelie Johansson.

Butikens överskott går till sociala och humanitära insatser för barn och familjer. På grund av pandemin har utsattheten och stödbehoven ökat på många håll i världen – vilket gör att överskottet från second hand-butiken behövs ännu mer.

– Därför är vi är otroligt tacksamma över att människor kommer och handlar trots allt. Vi hade kunnat stå med en tom butik, men det har vi inte gjort någon gång. Sen är det en sorg för många besökare att kaféet måste vara stängt, även om de förstår varför. Kaféet är vanligtvis en viktig mötesplats för många, säger Emelie Johansson.

Femårsjubileum i mars

En dryg månad efter att ombyggnationen ska vara klar firar butiken femårsjubileum.

– Det känns jättestort att vi har varit här i fem år! Vi har hela tiden känt en stark lojalitet från människor i området och sedan dess har ordet spritt sig, så nu kommer människor från hela stan hit för att handla. Det finns en väldigt positiv stämning i butiken, vi får ofta höra att det är en plats där människor känner sig välkomna och mår bra. Och det är väl det som har gjort butiken till en så viktig mötesplats, säger Emelie Johansson.

Om allt hade varit som vanligt hade butiken slagit på stort för att fira. Det går inte i år, men butiken vill ändå uppmärksamma jubileet på något sätt.

– I nuläget kan vi inte arrangera något evenemang, men vi får avvakta och se vad som händer under våren. Kanske kan vi ha någon utomhusaktivitet så småningom. Det känns i alla fall roligt att kunna blicka tillbaka på de fina fem år som varit, samtidigt som vi hoppfullt ser framåt, säger Emelie Johansson.

Kontakt:

Emelie Johansson, biträdande butikschef Erikshjälpen Second Hand Kortedala