Flera föreningar får Erikshjälpens Kungsbackafond

Flera föreningar får Erikshjälpens Kungsbackafond

Sju föreningar får på lördag ta emot sammanlagt 71 000 kronor ur Erikshjälpens Kungsbackafond. Utdelningen sker i Second Hand-butiken klockan 13.00.

Höstens stipendiater är:
FUB - till musikteatergruppen Teater Unik
DHB Västra - till sommarläger
Bågskyttarna i Kungsbacka - till utrustning för funktionshindrade barn och ungdomar
Kullavik Sjöscoutkår - till aktiviteter för att behålla ungdomars engagemang och till ledarrekrytering
Den Kulturella Byrån - till lovaktiviteter för barn
HK Aranäs - för att främja förståelse för andra ungdomars levnadsvillkor och kulturell mångfald
Tölö Scoutkår - för inredning av nya lokaler

Kungsbackafonden är ett samarbete mellan Erikshjälpen och Kungsbacka kommun och är möjlig tack vare butiksintäkter från Erikshjälpens second hand-butik i Kungsbacka. Föreningar, organisationer och verksamheter som arbetar för att skapa goda uppväxt- och levnadsvillkor för barn och ungdomar i kommunen kan ansöka om bidrag ur fonden. Vid beviljande av ansökningar läggs särskilt fokus vid stöd till socialt utsatta grupper av barn och ungdomar.

Lördagen den 3 oktober går också hela dagskassan i second hand-butiken, och i alla andra Erikshjälpen-butiker runt om i Sverige, till Världens Barn-insamlingen.

Välkommen att bevaka fondutdelningen, då representanter från föreningarna finns på plats!
Datum: lördag 3 oktober klockan 13.00.
Plats: Erikshjälpen Second Hand, Kraftvägen 2, Kungsbacka.

Kontaktperson:
Birgitta Johansson
Biträdande programchef med Sverigeansvar
birgitta.johansson@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.

Erikshjälpen Second Hand Butiker är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, samt en i Norge. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.