Föreningar kan söka fondmedel för arbete mot utanförskap

Nu är det dags för barn- och ungdomsföreningar att ansöka till vårens utdelning ur Erikshjälpens Kungsbackafond. Fokus för vårens utdelning är verksamhet som främjar inkludering och motverkar utanförskap.

Syftet med Erikshjälpens Kungsbackafond är att ge fler barn i Kungsbacka kommun en bra uppväxt och en meningsfull fritid. För barn som lever i utsatthet kan fritidsaktiviteter med sunda och trygga ledare vara speciellt betydelsefulla.

Medel ur Erikshjälpens Kungsbackafond delas ut två gånger varje år. Hösten 2018 fick Kungsbacka Brottarklubb, Lemonad IF, FUB Kungsbacka, Tölö IF och OK Löftan ta emot medel.

Genom Erikshjälpens Kungsbackafond vill Erikshjälpen tillsammans med Kungsbacka kommun möjliggöra för föreningar att göra mer för de barn som lever i eller riskerar att hamna i utsatthet och utanförskap. Det kan handla om att med hjälp av pengarna från fonden utöka verksamheten, köpa in kläder eller utrustning som barn kan få låna, starta en ny aktivitet eller att bjuda in till prova-på dagar så att fler barn får testa föreningens verksamhet.

– Oberoende av vilka förutsättningar man föds med har alla barn rätt till en meningsfull fritid. Genom att delta i samhällets föreningsliv rustar vi våra unga för framtiden och ger dem ett sammanhang att verka i, säger Fredrik Hagelvik på Erikshjälpen.

Alla föreningar som jobbar med att skapa goda uppväxt- och levnadsvillkor för barn och ungdomar i Kungsbacka kommun kan ansöka om medel. Sista ansökningsdag för vårens utdelning är fredagen den 15 mars.

Ansöker gör man på Erikshjälpens hemsida.

Kontakt:
Fredrik Hagelvik, koordinator Sverige/Ungagerad
fredrik.hagelvik@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 17 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, två i Norge samt e-handeln Secondhand.se. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.