Fyra föreningar får utdelning ur Kungsbackafonden

På Eriksdagen, lördagen den 25 april, får fyra lokala föreningar ta emot sammanlagt 91 000 kronor ur Erikshjälpens Kungsbackafond. Utdelningen sker klockan 13.00 i second hand-butiken.

De fyra stipendiaterna är:

Volleybollklubben Westan
Anpassad volleyboll till barn och ungdomar med särskilda behov.

Frillesås FF
Medel för att utveckla arbetet med att rekrytera ungdomar som ledare.

Kungsbacka IF (Nybygget)
Helgläger för barn med funktionsnedsättning, där familjen inbjuds att delta under en dag.

Unga arrangörer Kungsbacka
Ungdomar som arrangera smalare kultur samt konstformer utan naturliga etablerade arrangörsföreningar i Kungsbacka kommun.

Eriksdagen firas varje år i second hand-butikerna till minne av Erikshjälpens grundare Erik Nilsson. På Eriksdagen går samtliga Erikshjälpen-butikers dagskassor till Erikshjälpens arbete för barn i Sverige. ”Alla barn har rätt att vara glada barn”, var Erik Nilssons motto. Han hade svår blödarsjuka men istället för att tycka synd om sig själv började han sända hälsningar och presenter för att uppmuntra andra sjuka barn. Det var grunden för den verksamhet som blev till barnrättsorganisationen Erikshjälpen. I Eriks anda fortsätter arbetet för barn i Sverige. Erikshjälpen stöttar bland annat Lilla Erstagårdens barnhospice för barn som behöver vård i livets slutskede och projektet Solrosen, för barn som har föräldrar i fängelse.

Erikshjälpens Kungsbackafond, ett samarbete mellan Erikshjälpen och Kungsbacka kommun, är möjlig tack vare butiksintäkter från Erikshjälpens second hand-butik i Kungsbacka. Stipendier delas ut till föreningar, organisationer och verksamheter som arbetar för att skapa goda uppväxt- och levnadsvillkor för barn och ungdomar i kommunen.

Välkommen att bevaka Eriksdagen och utdelningen ur Kungsbackafonden!

Kontaktperson:
Camilla Proietti