Butikschef Jessica Politis (längst till vänster) ser fram emot att få välkomna alla kunder till en välfylld butik på lördag.

Nu öppnar Erikshjälpen Second Hand i Eksjö

På lördag, den 3 juni, invigs Erikshjälpen Second Hand i Eksjö.
– Efter några månader av förberedelser känns det roligt att få välkomna kunderna till vår fina butik, säger butikschef Jessica Politis.

Second hand-butiken ligger på Kråkebergsvägen 2 i Eksjö, vid rondellen vid Abborraviken. Butiken drivs i samarbete med Eksjö Pingstkyrka och Eksjö Missionskyrka och kommer att ha öppet klockan 12.00-18.00 på tisdagar och torsdagar samt klockan 10.00-14.00 på lördagar.

Vid öppningen av Erikshjälpen Second Hand i Eksjö kommer kommunalråd Annelie Hägg och Erikshjälpen Second Hands verkställande chef Tomas Bjöersdorff att invigningstala. Alla besökare bjuds på saft, kaffe och bulle. Det blir också musikunderhållning och tuff-tuff-tåg för barnen.

– Erikshjälpen Second Hand är ett koncept med många vinnare. Återanvändning medför stora positiva miljöeffekter och prisnivån i second hand-butikerna gör att många har möjlighet att handla. Överskottet går till bistånds- och utvecklingsarbete och butikerna är även viktiga mötesplatser för många människor, säger Cathrine Kylesten, regionchef på Erikshjälpen Second Hand.
Hon berättar att det i Eksjö finns ett stort intresse för att frivilligjobba i den nya second hand-butiken.
– Det finns ett stort engagemang här och många har anmält sig som volontärer, vilket är jätteroligt och betydelsefullt för butikens verksamhet, säger Cathrine Kylesten.

Överskottet från second hand-butiken i Eksjö kommer gå till barnrättsorganisationen Erikshjälpens arbete samt till biståndsprojekt som drivs genom Eksjö Pingstkyrka och Eksjö Missionskyrka. Överskottet kommer också användas till lokala insatser för barn i Eksjöområdet.

Kontaktpersoner:
Jessica Politis, butikschef Erikshjälpen Second Hand Eksjö
jessica.politis@erikshjalpen.se

Cathrine Kylesten, regionchef Erikshjälpen Second Hand
cathrine.kylesten@erikshjalpen.se

Erikshjälpen Second Hand Eksjö
Invigs lördagen den 3 juni klockan 9.40
Kråkebergsvägen 2 i Eksjö
eksjo@erikshjalpen.se
erikshjalpen.se/eksjo

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.