Nu stundar högtryck i second hand-butikerna och svenskarnas nya trender avslöjas

Mys i husvagnstältet, trädgårdsmöbler, golfklubbor, avklippta jeans, trasmattor till sommarstugorna och Lisa Larsson. Dessutom otroligt många hushållsprodukter a´la 60 och 70-tal och neonfärgade kläder. Antal kunder som har siktet inställt på sommaren i Erikshjälpens second hand-butiker ökar och trenderna varierar på olika orter.

Trycket i Erikshjälpens 54 Second Hand-butiker ökar, inte minst under sommarmånaderna.

Ett flertal butiker som ligger på semesterfirande orter, exempelvis butiken i Vimmerby och Rättvik, beräknar öka sin omsättning under sommarmånaderna med flera 10-tals procent. Många har blivit mer miljömedvetna och förstår vikten av att återvinna så mycket som möjligt, samtidigt som man under semestern förstås också har mer tid att både rensa i förråden och själv leta runt bland fynden i butikerna.

- Det som är hett just nu är förstås allt som hör sommaren till, men beroende på var i Sverige man bor märker vi av tydliga trender, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand Butiker.

- I Skärblacka säljs det just nu otroligt mycket prylar som används till att mysa till det i husvagnstältet med. Det är klart att butikens läge, belägen fyra kilometer från en camping påverkar, säger butikschefen Birgit Bergenbrant.

I Lund och i Vårby är det sommarkläder och trädgårdsmöbler som snabbt säljer slut och trycket är stort efter golfartiklar, utemöbler, gräsklippare, avklippta gamla jeans, Lisa Larsson och regnkläder.

I Huskvarna är det rykande hett med all form av sommarstugeutrustning. Trasmattor går åt så det ryker om det, likaså sommarstugeporslin och cyklar.

I Värnamo, som under sommarmånaderna får många besökare från Danmark, Tyskland och Holland, märks ett ökat sug efter gamla möbler. Många köper dem dessutom som ett roligt sommarprojekt, rustar upp dem eller använder delar av dem och gör något nytt.

Uppåt i landet, i Kramforsbutiken går det åt många 60- och 70-tals hushållsprodukter. Trenden är tydlig, liksom åtgången på neonfärgade kläder. Det är skarpa looker som gäller i Norrland. Även afroprylar är väldigt populärt.

- Det känns förstås jätteroligt att många hittar till våra second hand-butiker, säger Tomas Bjöersdorff. Det märks att många både är mer miljö- och modemedvetna än tidigare och fler har också fått kännedom om att överskottet går till bistånd, vilket ger oss väldigt lojala kunder.

- I sommar har vi utökat öppettiderna för att möta efterfrågan och själv ska jag ge mig ut på jakt efter ett kanske udda samlarobjekt, gamla sytrådsrullar i trä, avslutar Tomas Bjöersdorff.

Foto: Rosemarie Engblom