Rekordresultat när Erikshjälpen skänkte dagskassor för Världens Barn

Rekordresultat när Erikshjälpen skänkte dagskassor för Världens Barn

2 414 569 kronor.
Det blev resultatet när Erikshjälpen Second Hands samtliga 59 butiker i lördags skänkte sina dagskassor till Världens Barn.
Summan innebar också nytt rekord för Second Hand-butikernas bidrag till kampanjen.

Sedan starten 1998 har mer än en 1,2 miljarder kronor samlats in till Världens Barn – pengar som går till långsiktig hjälp åt världens mest utsatta barn.
Av det beloppet har Erikshjälpen nu bidragit med över 20 miljoner kronor.

– Årets resultat är oerhört glädjande. Ett stort tack till alla kunder och de många frivilliga som engagerat sig. Förutom att det är billigt och miljövänligt att handla second hand, är det även viktigt för kunderna att veta att överskottet går till bistånd, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand.

Ett nytt inslag i årets upplaga av Världens Barn var att SVT gett åtta kändisar i uppdrag att på olika sätt dra in pengar till kampanjen.
Ett av dessa gick till fotbollsexperten Daniel Nannskog som i fredags eftermiddag slog upp portarna till Sveriges största second hand-marknad på centralstationen i Malmö. Där sålde Erikshjälpen, Röda Korset och Individuell Människohjälp kläder, skor accessoarer och fairtrade-varor.
En rad kända fotbollsprofiler – bland dem Henrik Larsson, Marta och Marcus Rosenberg – hade skänkt signerade matchtröjor som auktionerades ut.
Totalt hade Daniel Nannskog tillsammans med Erikshjälpen dragit in 153 000 kronor när butiken stängdes på fredagskvällen – långt över de100 000 kronor som var målet.

Hittills har årets upplaga av Världens Barn inbringat 71 miljoner kronor. Kampanjen pågår året ut och målet är att samla in över 80 miljoner kronor.
De insamlade medlen används till att försöka förändra villkoren för de barn som har det allra svårast. Arbetet bedrivs långsiktigt, med lokal förankring och väl upparbetad logistik.
Genom mer än 100 projekt med fokus på utbildning, hälsa och framtid får barnen viktiga verktyg för att ta sig ur fattigdom och orättvisor.

Läs mer på www.varldensbarn.se och www.erikshjalpen.se/varldensbarn.

Bildtext: I helgen var det fullt ös både på Malmö Centralstation och i Erikshjälpens second hand-butiker för Världens Barn.
Fotograf: Stefan Engström