När Erikshjälpen Second Hand nu lämna samarbetet med Mitt Norden är det på grund av olika åsikter och tankar på hur verksamheten skall utvecklas på sikt. (bilden är från Erikshjälpen Second Hand i Jönköping)

Samarbetet mellan Erikshjälpen Second Hand och Mitt Norden Biståndscenter avslutas

Erikshjälpen Second Hand lämnar samarbetet med den lokala föreningen Mitt Norden Biståndscenter som driver secondhand-butikerna i Västernorrlands län och Östersund. Butikerna kommer att drivas vidare på samma sätt som hittills men under annat namn.
-
Det är med sorg i hjärtat vi efter många år av gott samarbete lämnar verksamheten, säger Erikshjälpen Second Hands verkställande chef Anette Alm Gustafsson.

Mitt Norden Biståndscenter är en förening som består av frikyrkoförsamlingar i regionen. De 11 Second Hand butikerna i samarbete med Erikshjälpen finns i Hudiksvall, Sundsvall, Timrå, Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Fränsta, Ånge och Östersund.

När Erikshjälpen Second Hand nu väljer att lämna samarbetet är det på grund av olika åsikter och tankar på hur verksamheten skall utvecklas på sikt och hur den på bästa sätt förmår generera hjälp och stöd för dom som har det svårt, både i vårt land och utomlands. Under en lång period har båda parter arbetat för att hitta en lösning, men utan att lyckas.
    - Vi har många idéer om att utveckla verksamheten och kan genom detta få en ökad regional förankring. Allt överskott kommer även i fortsättningen att gå till bistånd och sociala insatser i regionen men även utomlands, säger Maria Nordlander Verksamhetschef /Mitt Norden Biståndscenter. Vi tackar Erikshjälpen Second Hand för ett gott samarbete.
    - Varmt tack till Mitt Norden Biståndscenter, alla medarbetare, gåvogivare och kunder för ett gott samarbete och det engagemang de visat under de 30 år som Erikshjälpen Second Hand funnits här och som möjliggjort insatser för barns rättigheter runt om i världen, säger Anette Alm Gustafsson.

Vid frågor kontakta:

Leif Grip, Föreningen Mitt Norden Biståndscenter, 070-171 03 24