Erikshjälpen Second Hands verkställande chef Anette Alm Gustafsson gläds åt 2021 års resultat.

Trots pandemin – Erikshjälpen Second Hand redovisar rekordår

Trots den pågående pandemin ökade Erikshjälpen Second Hands butiker sin försäljning under 2021, jämfört med 2020 års utfall. Även e-handeln secondhand.se nådde en ny högstanotering och ökade sin försäljning med femtio procent mot 2020.

– Det här fantastiska resultatet gör att vi kan lämna ett riktigt bra överskott till vårt arbete för barnen och världen de drömmer om, säger Erikshjälpen Second Hands verkställande chef Anette Alm Gustafsson.

Erikshjälpen Second Hand har totalt en positiv försäljningsökning mot föregående år. Försäljningen ökade med 8,2 procent totalt i Sverige, Norge och på secondhand.se under 2021 mot 2020. Ökningen är också 2,3 procent mot det tidigare rekordåret 2019.

– Precis som 2020 var ju 2021 ett år med restriktioner. För att möta dem har vi i flera butiker utökat öppettiderna för att undvika trängsel. Kunderna som kommer till oss ökar också sina snittköp, säger Anette Alm Gustafsson.

E-handeln når nya höjder

Second Hand-kedjans betalande kunder uppgick till nästan 2,6 miljoner under året 2021. Ungefär tio miljoner varor köptes i ESH:s butiker och även e-handeln secondhand.se såg en kraftig ökning under 2021.

E-handelns försäljning nådde en ny högsta notering på årsbasis och en femtioprocentig ökning mot 2020. Antalet besökare per vecka på e-handeln har också ökat med 61 procent under 2021 totalt är det ungefär 1,5 miljoner besökare. Bland second hand-butikernas varugrupper finns den största tillväxtökningen på kläder, samt hem & hushåll.

– Vår onlinesatsning är jätteviktig! Den möjliggör för alla att handla cirkulärt, även om de inte har en second hand-butik i närheten. Den ger oss också ett skyltfönster ut mot hela Sverige, där generösa gåvor från våra givare blir tillgängliga för kunder oavsett tid eller plats. Att göra denna resa är otroligt häftigt, säger Erikshjälpen Second Hands e-handelschef Frida Espes.

Öppnade tre nya butiker 2021

Skåne och Småland är fortsatt Erikshjälpen Second Hands största tillväxtregioner. Men under året öppnades också tre helt nya butiker: Göteborg City, Stockholm Häggvik och Oslo City. Erikshjälpen Second Hand deltog under 2021 också i den globala rörelsen Circular Monday, då man under en dag i många av sina butiker slog ett extra slag för klimatet med en uppmaning till en cirkulär omställning. Under året delade man också ut priset Sveriges Second Hand Profil till Naturskyddsföreningen för sina framgångsrika satsningar med Klädbytardagen och Prylbytardagen.

Överskottet för 2021 redovisas i februari och delas mellan barnrättsorganisationen Erikshjälpen och butikernas egna samarbetsparters och blir till insatser för barn både i Sverige och i världen.

Kontaktperson:
Anette Alm Gustafsson